30 Jan
30Jan

כולנו חכמים בדיעבד – מתוך שיחות אמיתיות בזמן שיא משבר הקורונה (עד כה).

 אחת מהשאלות שנשאלתי אין ספור פעמים בשנה האחרונה הייתה: "איך יכול להיות שהכל מסביב קורס, עסקים נסגרים, האבטלה גואה, הכלכלה מתמוטטת, אבל הבורסה עולה ועולה?"

 אני זוכר שבשיא המשבר, כשעדיין לא היה ברור מה באמת קורה, לא רק בבורסה, אלא בכלל... הייתה אפילו תהיה האם בכלל המין האנושי ישרוד? מצאתי עצמי יחד עם שותפיי בשיא הופכים לנחמן שי של האנושות, המרגיעים הלאומיים לפאניקה שאחזה סביבנו.

 לא נשכח שגם אנו עצמנו היינו שרויים באותה סיטואציה ומנווטים באותה הסירה, או במקרה שלנו – ספינה.

 למרות הטלטלה ואי הוודאות מילאנו את חובתינו בניווט הספינה, לבשנו את מדי הקברניט, הקמנו מחלקת מחקר ייחודית לפתרון המצב הנוכחי. כשבחזית היינו אנשי ביצוע להתמודדות עם המצב הנוכחי, תוך החשיבה כיצד פועלים לייצב את הספינה ובעורף הפתרונות הייחודיים לכל נוסע על פי צרכיו ומצבו. מאלו שמצבם מצריך פעולת חירום, לעלות על סירות החילוץ מיידית ועד אלו ש שנכון להם להמשיך במסע, להחזיק חזק, לנשום עמוק ולתת מבטחם בקברניט שיביאם אל היעד הנכסף.

 "אבל משבר כזה אף פעם לא היה", נאמר לי לא פעם בעת נסיונות ההרגעה. תשובתי הייתה, "זוהי מהותו של משבר - כל משבר, אם היה כמו קודמו לא היה נקרא משבר".

 אחד מהכלים המשמעותיים שסייע לנו בעיתות משבר זה היה המבט אל תכנית החיים שייצרנו לכל מי מלקוחותינו שבחר ב"תכנית עיצוב החיים". לכל אלו שהייתה תכנית ברורה ומוגדרת לכל יעדי ומטרות החיים, הייתה לנו האפשרות לייצר סימולציה של תרחישי קיצון.

 האם לאור המצב והשלכותיו – ייפגע דבר מה מהמטרות החיים אותם אנו שואפים לחיות. האם יש צורך לעשות שינוי קטן, או חישוב מסלול חדש.

 אחת מתכונותיו החשובות ביותר של הקברניט, היא שמירה על קור רוח כשהכל מסביב סוער וגועש, על מנת לנווט את הסיטואציה למקום הטוב ביותר עם כל האילוצים סביב. זה נכון לגבי רופא בעת ניתוח שמסתבך, או נהג אוטובוס המתדרדר בדרך לתהום, לגבי עורך דין בזמן שהקו שיצר מתהפך לנגד עיניו בשיא המשפט, למנהל השקעות שהשוק סביבו באנדלרמוסיה מוחלטת וכולם סביבו צועקים ובכלל לכל מנהיג, או הנהגה בעת משבר.

 שמתי לב בעת כתיבת מילים כי אני מרבה במונחי ימאות להגדיר את המצב אותו אנו חווים.

 זוכר שקראתי באחד מספרי המוטיבציה הממלאים את הספריה שלי, זה המובא כאן הוא של "בוב פרקטור", כי החיים שלנו משולים למסע בים ואנו צריכים להיות הקברניט המנווט את הספינה.

 מי שהקדישו זמן לתרגול השיטה של קביעת יעד ולשרטוט המסלול  - מפליגים היישר והרחק אל אוקיינוסים עמוקים של חיים, מגיעים לנמל אחר נמל ומשיגים תוך שנים ספורות הרבה יותר מאשר משיגים השאר בתקופת חיים שלמה."

 אם כבר במונחי הימאות אנו מגדירים את המצב, אז בואו ונצלול למעמקי העקרונות המנחים ניווט שקול ונכון להבאת הספינה אל מחוז חפצנו.

 ריבית דה ריבית

 כשיוצאים למסע, הציוד הראשון אותו נעלה לספינה שלנו הוא הריבית - הריבית דה ריבית. ריבית מצטברת הוא מוצגת כיתרון עיקרי להשקעה, אך ההשפעה שלה לרוב מגיעה מאוחר יותר במסע ההשקעה, כאשר יתרות התיקים גבוהות יותר.

 התרשים שלהלן מדגיש זאת עם הריבית המצטברת שבאמת עולה בהמשך שנות העבודה / החיסכון שלך. שים לב כי יותר מ -1.2 מיליון שח (כ -50% מסך התיקים) הגיע בעשר השנים האחרונות.

30 שנה של חיסכון והשקעה עקבית היא המפתח לריבית דה ריבית שתעבוד בשבילך.

 הפחד מהחמצה -FOMO (fear of missing out) 

ככל שאנו מעוניינים להרוויח ועדיין להפחית את רמת הסיכון, עלינו לפזר את ההשקעות ולגוון את התיק. יחד עם זאת, תיק מגוון פירושו בדרך כלל שחלקו אינו מניב ביצועים טובים במיוחד לעומת השקעה בודדת היכולה להיות ה"חמה" ביותר באותה התקופה. 

בין אם מדובר במניות טק, ביו מד, או בביטקויין.

(בטבלה הבאה ניתן לראות תשואה שנתית ממוצעת ב 3 מדדים על פני 6 עשורים מ1970 – 2018 מדד הs&p  בתכלת מדד MCSI בכתום מדד תיקי קרנות גידור).

 תיק מגוון צובר תשואה גבוהה לאורך תקופה ארוכה וככל הנראה לא יביא אותך לתשואה אופטימלית, אך גם לא יחסל את ההשקעות שלך!

 ולאחר שיוטים מרובים ברחבי הרשת הצלחתי למצוא את הגרף הרלוונטי ביותר לתקופתינו

 גרף כותרות מגיפה ובחירות

 מכירים את המונח כסף טיפש??

בכל שנה אנו רואים כותרות ותגובות של משקיעים כי "הפעם זה שונה ".

 שנת 2020 דווקא אינה שונה, היא רק מורגשת יותר עם התזכורת המתמדת ברשתות החברתיות לאירועי העולם. 

משקיעים ארוכי טווח זכו לתגמול היסטורי על סבלנותם והיו אף מוכנים להשקיע באמצע תקופות שוק סוערות וכותרות צורמות לאורך ההיסטוריה. משקיעים חכמים מסתכלים מעבר לטרדות קצרות המועד, אל עבר צמיחה לטווח הרחוק והפוטנציאל התמידי בשוק.

 להלן התפתחות הדולר במדד הMCSI העולמי מ1970 – 2018, בעולם הכותרות והבחירות בארה"ב.

 תזמון שוק

 קפיצה מהשוק החוצה ופנימה על סמך מה שאתה חושב שעלול לקרות, מוכחת סטטיסטית כאסטרטגיה גרועה על פני השנים ויכולה לעלות לך ביוקר. חסרים רק כמה מהימים הטובים בשוק (כפי שמוצג על בגרפים מטה) כדי לנגוס בתשואות הפוטנציאליות שלך. בד"כ הימים הטובים ביותר בשוק יכולים להגיע מיד לאחר כמה מהימים הגרועים ביותר.

 בפעם הבאה שיש לך דחף "לצאת עד יעבור זעם " או "לחכות עד שהדברים ישתפרו", שאל את עצמך "מה יקרה אם אני טועה?" 

(הגרף הבא מתאר השקעה של 1000$ במדד S&P  מ1970 -2015 והתפתחותו כאשר בראשון הוצאנו 25 מהימים הטובים ביותר לאורך התקופה, השני בניכוי 15 ימים, השלישי בניכוי 5 ימים, הרביעי בניכוי היום הטוב ביותר על פני התקופה והאחרון – ללא תזוזה כל בהשקעה). 

לספינה אופיינית יש קברניט, אך כששומעים הביטוי "לחתור בסירה", במוחנו עולות אותן סירות רזות וארוכות המשמשות בספורט המירוצים של חתירה. בספורט זה כמה מחברי הצוות חותרים בסירה כשגבם פונה לכיוון איליו משייטת הסירה. יחד עם זאת הם חותרים בהתאם לתוכנית קבועה מראש ומונחים במהלך המירוץ על ידי האדם היחיד בסירה הפונה לכיוון בו שטה הסירה. כמוהו הקברניט, הנמצא בכדי לעזור לנווט בכל מצב, בייחוד כשהמים סוערים ועלולים להטות את הסירה מהדרך המובילה אותם אל מטרתם.

מסלול זה בתכנון הפיננסי הוא התוכנית הפיננסית עצמה. תכנית חיה ונושמת שתמיד תצטרך התאמה ככל שאירועי החיים מתרחשים, בין אם הם חיוביים או שליליים יכולת הגמישות של התכנית להשתנות ולהתאים עצמה למידע חדש ולניצול הזדמנויות היא הסוד לתכנית טובה ומוצלחת לכן, כשהחיים מציגים בפנינו הפתעות ומכשולים, או כותרות המביאות חרדה, פשוט המשיכו לחתור.

 מוזמנים לבחור עתיד

 ירון בן עמי – מתכנן פיננסי מוסמך CFP

מומחה למיסוי וניהול פרישה

 מ שיא פתרונות פיננסיים

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.