12 Apr
12Apr

"זה באמת מאוד מעניין מה שאתה אומר, אני ממש לא חשבתי בכיוון ואני יודע שגם שרוב החברים שלי חושבים כמוני. גם אף אחד עד היום שדיבר איתי על החסכונות שלי לא דיבר איתי על הדברים האלה, על החשיבה הזו... ממש מעניין.

 אז בעצם אתה יועץ חיים..." 

אהבתי את ההגדרה שהוא נתן לי, לא רחוקה מהמציאות - "מתכנן חיים פיננסי מוסמך".

בערב החג השני של פסח, התארחנו אצל חברים לארוחת ערב. היה מעולה. ולאחר הארוחה, הצטרפו זוג חברים נוסף. ניר ודנה.

כמתבקש בשיחת היכרות, הגענו בשיחה לשלב הבא במערכת היחסים - לעיסוקים שלנו. ניר בתפקיד בכיר בשרות המדינה קרוב ל20 שנים ודנה בתפקיד דומה באחד מהמשרדים הממשלתיים. יש להם 4 ילדים, גרים בישוב קרוב אלינו וסה"כ אין תלונות (מעבר לסטנדרט) על החיים.

ואני הצגתי את מה שאני עושה. בד"כ זה מוביל מיד לשיח בנושא. אך כאשר הצגתי איך אני מתנהל בעבודה, המבט של ניר השתנה כמו לשל ילד שמקשיב קשב רב לסיפור מותח לפני השינה.

יוצא לי לומר זאת הרבה לאחרונה. האופן שבו אני עובד שונה וייחודי ממרבית אנשי המקצוע בתחום שלי, אם נגדיר אותו בהפשטה: בתחום הפיננסים.

עד היום, למעט אחת – קולגה בתחום, שהודתה ביושרה, באומץ וגילוי לב שבאמת לא כך היא עובדת ולא חשבה בכלל אחרת ("אחרי שהצגת את הדברים, אני מבינה שכמה שלמדתי עד היום וכל ההסמכות שהשגתי, עדיין יש לי עוד הרבה ללמוד"), טרם נתקלתי במי שהודה שהוא עובד שונה. 

גם הלקוחות שבאים עם אותה הגישה ותפיסה ואני מציג את שלי, מיד אומרים "כן ברור... נשמע הגיוני..." אבל בשטח, במציאות היומיומית, מרבית האנשים לא חושבים או פועלים כך. כי זה פשוט מושרש בחינוך שלנו, באופן שהורגלנו, שגדלנו, שכל העולם פועל על פיו. מעין קודים מוסכמים שכך צריך לחיות ולהתנהל.

 כסף הוא אמצעי למטרה, כלי שיכול לעזור לנו להשיג את המטרות שלנו ולחיות חיים נוחים. ועדיין, עבור רובינו, כסף מקבל משמעות הרבה יותר גדולה והופך להיות המוקד המרכזי של חיינו. אנחנו כל כך עסוקים בכסף, שהוא מכלה את מחשבותינו ומעשינו, מה שמוביל אותנו לתעדף הצלחה כלכלית מעל הכל (ברור, לא?).

ישנן מספר סיבות מדוע אנו נוהגים כך ושמים את הכסף במרכז חיינו. אחת מהמרכזיות היא האמונה כי ביטחון כלכלי הוא חיוני לחיים מאושרים ומוצלחים. אנשים רבים רואים בכסף מדד להצלחה וסמל להישגים אישיים, מה שמוביל אותנו לתעדף את התשואה, החיסכון וההשקעה שלנו על פני היבטים אחרים של חיינו.

 עבור חלק מהאנשים, התמקדות בכסף עשויה לנבוע גם מפחד של חוסר יציבות כלכלית או מצוקה. ככל הנראה כתוצאה של חוויות העבר, כגון לגדול בעוני או לחוות קשיים כלכליים מאוחר יותר. במקרים אלה, הרצון לביטחון כלכלי עשוי להיות כה חזק עד שהוא הופך לכוח המניע בחייהם.

 עם זאת, בעוד הצלחה כלכלית וביטחון הן בהחלט מטרות חשובות, חשוב להכיר בכך שלהתמקדות בכסף יכולות להיות גם השלכות שליליות. מכיוון שאנשים עלולים להזניח את מערכות היחסים והחוויות האישיות שלהם במרדף אחר "עוד כסף". אולי זה נשמע לכם שאתם לא נמנים על אנשים אלו, אבל אני לא מדבר על אובססיה. זה קורה לנו ביום יום. זו המציאות שלנו, אנחנו פשוט לא רואים שאנו מחונכים לזה. גדלנו וחונכנו שזה העולם וכך נכון, לכן המשקפיים איתם אנו רואים את המציאות, מעוורים אותנו ממציאות אחרת. 

כאשר אנחנו מתעדפים כסף מעל הכל, אנו מחמיצים היבטים חשובים אחרים של החיים: בילוי זמן עם יקירינו, תחביבים, תחומי עניין אישיים, ונתינה בחזרה לקהילה שלנו. זה יכול להוביל לחיים שבסופו של דבר אינם מספקים, למרות ההצלחה הכלכלית.

 לסיכום, בעוד ביטחון כלכלי והצלחה הן בהחלט מטרות חשובות, חשוב לשמור על נקודת מבט מאוזנת ולהכיר בחשיבותם של היבטים אחרים בחיים, בסופו של דבר, המדד האמיתי לחיים טובים הוא לא כמות הכסף בחשבון הבנק שלנו, אלא עומק מערכות היחסים שלנו, עושר החוויות שלנו וההשפעה החיובית שיש לנו בעולם. חשוב להתייחס לכסף ככלי ולא כמטרה בפני עצמה, ולשאוף לאיזון בין הצלחה כלכלית להגשמה אישית, ליצור חיים עשירים, משמעותיים ומספקים.

ירון בן עמי - מתכנן חיים פיננסי מוסמך CLFP

מנהל תחום תכנון פרישה שיא MAGIC מקבוצת השיא


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.