16 Jan
16Jan

מתי ישבתם לבדוק ולבחון מה המשמעות של סיוע לילדים? כיצד הוא משפיע על התכניות שלכם? האם תכננתם נכון את הסיוע לילדיכם? איך תוודאו שלא תגיעו למצב שבו התמיכה גרמה לנזק עתידי עבורכם? האם יש לכם הכלים המתאימים לכך?

לקוחות המגיעים אלינו ל"שיא" לתכנון וניהול חיי הפרישה, מלווים בהיסוס כבד לקראת השלב השלישי של חייהם. לרוב החשש נובע מאי היכולת להכיל את המשמעויות שמביא עימו עולם ומציאות חדשה והצורך להסתגל אליה. חשש שעיקרו נוגע לוויתור על אפשרויות הסיוע ליקיריהם, אותן יכלו לספוג, כל עוד עבדו וייצרו הכנסה.

סקר שנערך בנושא כלכלת המשפחה מראה כי 9 מתוך 10 הורים תומכים כלכלית בילדיהם הבוגרים, ומגפת הקורונה רק העצימה מגמה זו.

אם גם אצלכם זה המצב, אתם וודאי תוהים כיצד למצוא איזון בין מענה לצרכי ילדיכם לבין שלכם.

הסקר מראה כי הורים המספקים תמיכה כספית לילדיהם הבוגרים הופכים להיות נפוצים יותר ויותר. 

  • יותר מ -90% מההורים עם ילדים בוגרים בגילאי 18 עד 35 מספקים תמיכה כלכלית לילדיהם.
  • כמעט מחצית עדיין תומכים בילדים בגילאי 30 עד 35.

 בעוד שרוב ההורים שנשאלו אומרים כי הם שמחים לעזור לילדיהם כלכלית, 3 מתוך 10 טוענים שהם מודאגים מהשפעת החיסכון הפנסיוני שלהם - ושלושה מתוך 10 נוספים חוששים שהם יאלצו להמשיך לעבוד בהגיעם לפנסיה ולעכב את פרישתם.

אלו 2 הסיבות העיקריות שהורים התומכים כלכלית בילדיהם מאמינים כי הם עושים זאת: 

  • הרוב המכריע - מתוך מטרה לסייע לילדיהם בדרך לעצמאות הכלכלית שלהם (בדיוק לומדים לתואר, בדיוק התחילו עבודה חדשה, בונים בית חדש ועוד) וקשה לצעירים "להסתדר" כיום.
  • מחצית מההורים -  גם מצהירים כי ילדיהם נאבקים במציאות הכלכלית

 תמיכת הורים – להלן המספרים: בממוצע, הורים התומכים בילדים בוגרים מעל גיל 18 אומרים שהם מוציאים כל חודש קצת יותר מ -5,600שח ולילדים בגילאים 30-35 הסיוע מצטמצם ל -3,700 שח. ההורים טוענים כי העברות אלה משמשות בכדי לכסות הוצאות הקשורות לחינוך, עלויות מחיה - כגון משכנתאות, שכירות, ארנונה, חשמל וכבלים – ולעיתים חשבונות קטנים, כמו טלפונים. 

עלויות חינוך69%
הוצאות מחייה65%
חשבונות טלפון סלולרי58%


 

תמיכה כספית היא חלק מ"הנורמלי החדש" המשתנה לילדים בוגרים 

תמיכה כספית לילדים בוגרים באה לידי ביטוי גם בגידול (הוצאות שוטפות) של אותם ילדים בוגרים הממשיכים להתגורר בבית הוריהם לאחר גיל 20. כל 3 מתוך 10 צעירים בגילאי 20 ו -34 גרים עם הוריהם. הסטטיסטיקה בישראל מראה כי מדובר, ככל הנראה, בתוצאה של שילוב של מציאות כלכלית, הכוללת עלות דיור גבוהה ונורמות תרבותיות התורמת למבוגרים הצעירים להתגורר עם הוריהם זמן רב יותר.

הערכת ההשפעות על התוכניות הכלכליות של ההורים

אם אתם נמנים על ההורים התומכים כלכלית בילד מעל גיל 18, ניתן להבין את החששות.

אם זה המקרה, אפשרות ראשונה תהיה לקיים דיאלוג (ולא שיחה חד צדדית, חשוב שיהיה דו שיח) עם ילדיכם הבוגרים כדי ליצור מבנה רשמי יותר שיסדיר את אופן התמיכה הכספית שלכם.

לדוגמא, אם עדיין לא עשיתם זאת, רצוי לדון במגבלות על כמות התמיכה הכספית שאתם מוכנים לספק ומשך הזמן בו אתה מוכן לספק אותה. אתם יכולים לשקול גם לקבוע תנאים, כמו לדרוש מהילד שלכם תכנית מסודרת לנקיטת צעדים כדי להיות עצמאי כלכלית לאורך זמן.

הקפדה על בהירות בין ההורים לילדים לגבי האופן שבו ניתן תמיכה תסייע בהפחתת סכסוכים פוטנציאליים העלולים להיווצר כאשר אתם מנסה למצוא הרמוניה בין עזרה לילדיכם לבין עמידה ביעדי התכנון הפיננסי שלכם.

לדאוג לתכניות הפרישה שלכם

אי אפשר להתעלם מהשפעות הקורונה על הכספים שלכם – ועל תכניות הפרישה שלכם. בדיוק כמו שהתמיכה בילדיכם התעצמה בעקבות המגפה, יתכן שתוכניות הפרישה שלך עברו גם כן שינוי רציני.

ככל הנראה שהקורונה עיצבה מחדש חלקים בתוכנית הפיננסית שלכם, אולי גם צורך או רצון לספק תמיכה להורים המזדקנים.

עכשיו זה זמן טוב לבחון את תוכניות הפרישה שלך.

תוכלו לקבל ייעוץ ותכנון ספציפי וממוקד לגבי אופן שילוב תמיכות פיננסיות בתוכנית הכלכלית שלכם ולייצר את האיזון הנדרש לכל המטרות והיעדים שלכם.

                        ירון בן עמי - מתכנן פיננסי מוסמך CFP                                                מומחה למיסוי ותכנון פרישה ממוקד חיים                                                         מ-שיא פתרונות פיננסיים                                                            

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.