28 Jan
28Jan

במשך שנות עבודתנו, רובנו רואים את הפרישה כיעד שיום אחד יגיע. אבל ברגע שנגיע ליעד הזה, מה אז?

התפיסה של פרישה כיעד - היא ככל הנראה הסיבה שרוב האנשים חוששים ממנה, במקום לצפות לה. אנחנו רואים בפרישה קו סיום או כסוף הדרך. אבל פרישה היא פשוט עוד שלב שאנו עוברים במסע שלנו, בדיוק כמו בטיול לעיר או מדינה אחרת, מהרגע שהגענו, הדרך מתחילה להתפתח לפנינו.

וזה לא חדש, הרי כבר היינו שם, מרגע שסיימנו את בית הספר ונכנסנו למעגל העבודה ועד היום. מי מאיתנו שהחליף מקומות עבודה, או קריירה, החלפת מקום מגורים, בין ערים, או ארצות, להתחתן, להקים משפחה, חברים שבאים והולכים, תחביבים ותחומי עניין שהשתנו והתפתחו על פני השנים, וכמובן הגוף שלנו שמשתנה גם הוא על הדרך. 

כל אלו הם רק חלק ממעברי חיים שכולנו חווים במהלך החיים. הפרישה שלכם ככל הנראה תימשך בקלות שניים או שלושה עשורים והחיים ימשיכו להתפתח בדרכים רבות לאחר שתפרוש. ייתכן ותעברו דירה ואזור מגורים, האנשים בחייכם ימשיכו להשתנות וסביר להניח שתיסעו למקומות חדשים ותעסקו בפעילויות חדשות. 

בשנים האחרונות אני מלווה עשרות זוגות בכל השינויים הללו, בין אם מעבר מגורים לערים אחרות, או שינוי הבית הקיים, מעבר לדיור מוגן וכל הכרוך בכך, כדי לאפשר זאת תוך שמירה על רמת החיים הנוכחית. כמו האפשרות להמשיך ב סיוע לילדים, חופשות וטיולים, החלפת רכבים, תחביבים ועוד. זה בהחלט אפשרי עם תכנון ותיעדוף נכון. 

ייתכן שלא תשימו לב לשינויים בחייכם על בסיס יומי, בדיוק כפי שלא שמתם לב לכך במהלך תקופת העבודה. אבל בכל פעם שתעצרו לחשוב לאחר שנה, 5 או עשר שנים ותביטו לאחור, תופתעו לגלות כמה השתנו חייכם ואיך הם ממשיכים להתפתח. מסע הפרישה שלכם יעברו עוד שלבים נוספים רבים.

WELLCOM לחיי הפרישה

במהלך הימים והשבועות הקרובים, רוב ההיבטים של שגרת היומיום ואורח החיים שלכם ישתנו. ההכנסה וההרגלי ההוצאות שלך ישתנו. כבר לא תשהו רוב הימים עם חבריכם לעבודה ותבלו הרבה יותר זמן בבית וכן מערכת היחסים עם בן/ת הזוג יכולה להשתנות.

זה יכול להיות לא פשוט לחוות כל כך הרבה שינויים משמעותיים בפרק זמן כה קצר וסביר להניח גם שתרצו לקחת זמן להירגע משנים של סטרס מהעבודה. אולי תרצו לפנק את עצמכם בחופשה נעימה ואולי זו גם הסיבה שהרבה מהאנשים מעדיפים להמשיך לעבוד ולמזער את אופן וכמות השינויים המתבקשים.

אבל לאחר שהסתגלתם לעובדה שאתם כבר לא עובדים, יגיע הזמן ליצור שגרה יומית ושבועית חדשה הכוללת שילוב של פעילות גופנית,  גירוי נפשי, סוציאליזציה ועיסוקים שמביאים לכם אושר והגשמה.

 פורשים בפרישה מוקדמת?

אלו יהיו שנים שכנראה תמלאו בטיולים, בפעילויות גופניות ובהצטרפות לארגונים. יהיה לכם זמן לגינון ולפרויקטים ביתיים, ואולי תעבור למקום אחר כדי ליהנות מהפנסיה שלכם. הימים שלכם יראו אולי מלאים כמו כשעבדתם, ואכן להיות עסוק ופעיל בשלב זה של חייכם טוב הן נפשית והן פיזית.

אם תצאו לפנסיה באמצע שנות ה-50 עד אמצע שנות ה-60, כנראה שעדיין תהיו במצב בריאותי טוב ותוכלו לחיות אורח חיים פעיל ועצמאי. למרות הגיל הכרונולוגי, אתם עדיין לא מרגישים את הזקנה. למעשה, אתם אפילו לא בטוחים איך "זקן" אמור להרגיש.

ואז השנים חולפות להן...

 וכנראה שעדיין תטיילו, אבל המזוודה כבר תרגיש כבדה יותר ויתכן שתעדיפו נסיעות קצרות יותר ליעדים קרובים יותר.

למרות שאולי לא תוכלו לעסוק בכל כך הרבה פעילות גופנית, עדיין יהיו הרבה אפשרויות. שיעורים והופעות, תיאטרון, תערוכות ומוזיאונים. יש עדיין תחביבים רבים שתוכלו ליהנות מהם שלא דורשים מאמץ וככל הנראה שתעריכו יותר זמני מנוחה. 

בסופו של דבר, תגיעו לנקודה שבה תצטרכו לצמצם חלק מהפעילויות שנהניתם מהן עד לנקודה זו. יתכן שתזדקקו לסיוע מסוים מבני משפחה, חברים או עזרה בשכר, או שתצטרך לעבור לדיור מוגן, או מוסד לטיפול מתמשך.

ועדיין יהיו דברים רבים שניתן לעשות. יותר זמן לקריאה, ליהנות מאוסף המוזיקה או הסרטים שלך. אם אתם אוהבים לכתוב, אתם יכולים ליצור את ספר הזיכרונות שלכם, לתעד את ההיסטוריה המשפחתית, או לכתוב שירה.

עם כל אמצעי התקשורת של היום, קל יותר לשמור על קשר עם המשפחה והחברים ולהתעדכן במה שקורה בעולם. 


ככל שנשכיל להבין שרגע הפרישה הוא פשוט שלב נוסף בחיינו וכמוהו יבואו עוד שלבים רבים, נעלה את המודעות לאפשרויות העומדות לפנינו במסע חיינו.

לרוב, מתוך הבילבול ועודף המידע שמציף אותנו, קשה לנו למקד את עצמנו לבחירות הנכונות עבורנו. אם אתם צריכים/ות הכוונה ויש לכם רשימה ארוכה של דברים שאתם רוצים לעשות לאחר הפרישה, או שאין לכם רשימה כזו ואתם רוצים עזרה להתכונן והכין את הרשימה, תוכלו לפנות אלינו לתכנן טוב יותר במה עליכם להתמקד בכל שלב של הפרישה.

ירון בן עמי - שיא GROUP - מגשים חלומות פיננסים

 מנהל תחום תכנון פרישה שיא MAGIC מקבוצת השיא 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.