25 Apr
25Apr

ככל שאתם מתקרבים לגיל הפרישה בישראל, גורם מהותי שיש לקחת בחשבון הוא כיסוי ביטוח הבריאות שלכם. גורם שעשוי להפוך את תקופת הפרישה בהיעדר כיסויים מתבקשים, לתקופה מאתגרת ומצערת.

 האם אתם ערוכים לשינויים הצפויים בשוק ביטוחי הבריאות ?

 על פי פרסומי משרד האוצר: "הרפורמה עתידה לשנות את פני ביטוחי הבריאות בישראל ולהבטיח את פישוט המוצרים הביטוחיים בתחומי הבריאות והפחתת הכפל הביטוחי, לצד שדרוג מוצרים קיימים ושכלול שוק ביטוחי הבריאות בישראל..." https://www.gov.il/he/departments/news/press_0015 - קישור למפרט הרפורמה באתר משרד האוצר.

 האמנם? 

מסתמן כי הרפורמה הקרובה תצמצם את היקף הכיסוי בפוליסות הפרטיות החדשות באופן משמעותי ובמקביל המחירים צפויים לעלות.

אל תשאירו את הבריאות שלכם ליד המקרה. חשוב לתקצב את עלויות הבריאות בפרישה, כולל פרמיות ביטוח בריאות והשתתפות עצמית. עליכם לקחת בחשבון גם הוצאות רפואיות פוטנציאליות, כגון טיפול סיעודי, אשר יכול להיות יקר.

 אנשים רבים בישראל מקבלים סבסוד/ הנחה משמעותית על ביטוח בריאות דרך מעסיקיהם, מה שאומר שאסור לזלזל בטיפול בנושא לקראת הפרישה עת עזיבת מקום העבודה.

 על ידי שקלול הוצאות אלה בתוכנית הפרישה שלהם, גמלאים יכולים להבטיח שיש להם מספיק כדי לכסות את צרכי הבריאות שלהם.

בישראל קיימת תוכנית בריאות סוציאלית בסיסית של קופת חולים המעניקה כיסוי ביטוחי בריאות לכל האזרחים ועליה ניתן להוסיף את הכיסויים המשלימים שבכל קופה. 

פוליסות ביטוח בריאות פרטיות הנרכשות הן באופן פרטי והן במקום העבודה בהנחה משמעותית נפוצות בישראל. אנשים רבים בוחרים בפוליסות אלה מכיוון שהן מספקות כיסוי מקיף יותר מתוכנית הבריאות הבסיסית. מה שיכול ליצור דילמה עבור אלה המתכננים לפרוש.

 כאשר תפרשו, חשוב ביותר לברר כיצד ואם ניתן להמשיך את כיסוי ביטוח הבריאות שלכם. 

הצעד הראשון עבור אנשים המתקרבים לגיל פרישה הוא לבחון את כיסוי ביטוח הבריאות הנוכחי שלהם. חשוב להבין את היתרונות, המגבלות והעלויות של המדיניות הנוכחית שלהם. כמו כן, עליהם לחקור את האפשרויות הזמינות לביטוח בריאות פרטי ולהשוות אותן לתוכנית הבריאות הממלכתית הבסיסית שבקופות החולים. זה יסייע לקבל החלטה מושכלת לגבי איזה כיסוי הוא המתאים ביותר לצרכים שלהם.

 בעת פרישתכם, אתם עלולים לאבד את הזכות להנחה, או להמשיך את הביטוח הבריאות שרכשתם כאשר עבדתם אצל אותו המעסיק וייתכן שיהיה עליכם לשקול אפשרויות חלופיות. אפשרות אחת היא להמשיך את פוליסת ביטוח הבריאות הפרטי שלכם באופן עצמאי.

 זה ככל הנראה יהיה יקר יותר, אבל זה יספק לכם כיסוי מקיף יותר ממה שמוצע דרך קופת חולים ויאפשר להמשיך ללא הצהרת בריאות. מה שעשוי להקל משמעותית על הצטרפות לפוליסה חדשה במידה ומצבך הבריאותי הורע מיום הצטרפותך לפוליסה ולמנוע החרגות בכיסויים ולעלות גבוהה עוד יותר.

 חשוב להבין את הפרטים של פוליסת ביטוח הבריאות הפרטית הקיימת ואת האפשרויות העומדות בפניכם להמשך הכיסוי לאחר הפרישה.

 כדאי לקחת בחשבון גם את עלויות הטיפול הרפואי בישראל ואת כל הבעיות הרפואיות הפוטנציאליות שאתם עלולים להתמודד איתן בתקופת הפרישה. על אחת כמה וכמה עם הרפורמה הקרבה, שעל פי משרד האוצר והבריאות אמורה לשפר את שוק ביטוחי הבריאות בישראל בפרט ואת רמת השירותים הרפואיים בכלל.

 רפורמה שהיא המשך ישיר לרפורמה הקודמת המשמעותית מ2016, שהבטיחה דברים דומים, אך נראה כי עיקריה לא הושגו מאז ועד היום. תורים וזמני המתנה הפכו ארוכים יותר ומרבית שירותי הרפואה התייקרו.

 אחד מהגורמים שיש לקחת בחשבון הוא עלות התרופות. בישראל, מחיר התרופות מפוקח על ידי הממשלה, אך חלק מהתרופות עדיין יקרות למדי. אם יש לך מצב בריאותי כרוני ואתה מסתמך על תרופות שאינן בסל הממלכתי, תצטרך לשקלל עלות זו בתקציב הפרישה שלך.

 גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא האפשרות להזדקק לטיפול סיעודי בעתיד. זה יכול לכלול טיפול בבית אבות או טיפול בבית. שירותים אלה יכולים להיות יקרים, וחשוב לתכנן מראש כדי להבטיח שיש לך את המשאבים הכספיים כדי לכסות עלויות אלה.

 ככלל, נושא הבריאות הוא שיקול מהותי עבור כל מי שמתקרב לגיל הפרישה בישראל. חשוב לבחון היטב את אפשרויות ביטוח הבריאות שלך ולתכנן מראש כדי להבטיח שיש לך את הכיסוי הדרוש לך כדי לשמור על בריאות טובה שבלעדיהם עלולה להיפגע היציבות הפיננסית שלכם בתקופת הפרישה.

.בנוסף לביטוח בריאות, תצטרכו לשקול גם גורמים אחרים לתכנון פרישה, כגון מקורות הכנסה, אסטרטגיות השקעה ותכנון עיזבון. בקשת הדרכה ממתכנן פיננסי תועיל בניווט החלטות אלה.

 לסיכום, ניהול ותכנון עלויות הבריאות בפרישה הוא היבט חשוב בתכנון הפרישה. גמלאים בישראל צריכים להעריך את כיסוי ביטוח הבריאות הנוכחי שלהם, לבחון אפשרויות חלופיות ולתקצב הוצאות פוטנציאליות. על ידי קבלת החלטות מושכלות ובקשת הדרכה ממתכנן פיננסי, תוכלו להבטיח תכנית לניהול עלויות הבריאות וליהנות משנות הפרישה שלכם.

ירון בן עמי - מתכנן חיים פיננסי מוסמך CLFP

מנהל תחום תכנון פרישה - שיא MAGIC מקבוצת השיא

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.