11 Apr
11Apr


"אתה מבין שמעבר לעובדה שהפסדת מעל ל200,000שח ?!?!  גם אינך יכול לשנות את הבחירות לפנסיה שעשית ???"


במהלך חודש עבודה, אני נפגש בממוצע עם 20 אנשים לקראת פרישה שנכנסים לתהליך של תכנון פרישה. ועדיין מפתיע אותי להיתקל במקרים של פורשים שיצאו לפנסיה מבלי להיעזר במתכנן פרישה.
מוטי, עבד 42 שנים ב... ובעת הפרישה, מעבר לפנסיה, קיבל מענק השלמת פיצויים ואי ניצול ימי מחלה. משום מה הוא התעקש לתת למחלקת השכר במקום עבודתו להגיש בעבורו למס הכנסה את טפסי הפרישה. התוצאה העגומה במשפט הראשון מעלה.


תכנון פרישה - הוא תהליך שמתחיל הרבה לפני הפרישה וממשיך לאחריה. ככל שמקדימים לעשותו, כך מגיעים ליום הטיפול באירוע הפרישה מהעבודה, מאורגנים, מסודרים פיננסית וחסרי חששות מפני התקופה שלאחר הפרישה, שבה נצטרך לחיות ולהמשיך לקיים את אורח החיים שאנו רוצים, מהחסכונות שצברנו במשך שנות העבודה.


למי לא חשוב להמשיך לחיות את אורח החיים שהוא התרגל לחיות ? מי רוצה לרדת ברמת החיים? אם יש תכנית שמאפשרת לשמור על סגנון החיים שלי גם לאחר שאצא לפנסיה, למה שלא אעשה זאת?
הנה כמה סיבות שעולות בראשי "למה לא" -  במטרה שמי שקוראים את הפוסט הזה ויזדהו עם אחת מהסיבות, ישנו את דעתם לקבל החלטה שקולה יותר ויבינו שהעלות של שימוש במתכנן פרישה תהיה ההוצאה הכי חכמה שתעשו לקראת הפרישה.

 
הנה מספר סיבות שלדעתי עדיין יש אנשים שאינם מתכננים את הפרישה שלהם:


1.     חוסר ידע: תכנון פרישה יכול להיות תהליך מסובך, ואנשים רבים לא יודעים מאיפה להתחיל. זה כרוך בהבנת אפשרויות השקעה, חוקי מס, זכויות ביטוח לאומי ושיקולים פיננסיים אחרים. לאנשים רבים אין רקע פיננסי או זמן ללמוד את כל הפרטים של תכנון פרישה, ולכן הם עשויים לדחות אותו או להימנע ממנו לחלוטין.


2.     דחיינות: פרישה יכולה להיראות רחוקה, ואנשים רבים עשויים שלא לתעדף אותה על פני דאגות פיננסיות מידיות יותר, כגון תשלום חשבונות או חיסכון להון ראשוני על בית. בנוסף, תכנון פרישה יכול לגזול זמן רב ולדרוש קבלת החלטות פיננסיות מורכבות. קל לדחות את זה למועד מאוחר יותר, אבל ככל הנראה שיהיו לכך השלכות חמורות בהמשך הדרך.


3.     פחד וחוסר ודאות: תכנון פרישה יכול להיות מאיים, ואנשים רבים עשויים לחשוש לעשות טעויות, או שאין להם מספיק כסף כדי לפרוש בנוחות. פחד זה יכול להוביל להימנעות או דחיינות, שעלולים להחמיר את המצב. בנוסף, אנשים לא בטוחים לגבי כמה זמן הם יחיו, כמה הם יצטרכו לפרישה, או איך להסביר הוצאות בלתי צפויות, אלו - עשויים להוביל לחוסר פעולה.


4.     הכנסה נמוכה: עבור אנשים מסוימים, תכנון פרישה יכול להיראות בלתי אפשרי אם יש להם הכנסה נמוכה או שקשה להם לגמור את החודש. הם עשויים להרגיש שהם לא יכולים להרשות לעצמם לחסוך, או שזה לא בראש סדר העדיפויות. בנוסף, הם לא מבררים על תכנית הפנסיה שיש להם דרך המעסיק שלהם, מה שיכול להקשות עוד יותר על יעילות החיסכון.


5.     הטיית אופטימיות: יש אנשים שיש להם השקפה לא מציאותית על מצבם הכלכלי או מאמינים שדברים יסתדרו בסופו של דבר, ללא קשר אם יש להם תכנית או לא. הטיית אופטימיות זו יכולה להוביל לחוסר פעולה בכל הנוגע לתכנון פרישה, מצב שיכול להיות מסוכן אם מתעוררות הוצאות בלתי צפויות, או אם בסופו של דבר הם חיים יותר מהצפוי.


6.     חוסר אמון: אנשים רבים לא סומכים על מוסדות פיננסיים או יועצים שיספקו עצות בלתי תלויות לגבי תכנון פרישתם, לחשוש מהונאות השקעה, או להרגיש שאין להם מספיק מידע כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי הכספים שלהם.


8.     אמונה בתוכניות פרישה אלטרנטיביות: שמעתי כבר אנשי אמון שמציעים ללקוחותיהם שלא לשים כסף בפנסיה ושעדיף להם לקנות נדל"ן. אז נדל"ן הוא אפיק השקעה נהדר, אך הוא אינו מהווה חלופה לתכנית פנסיה, המספקת לרוב הטבות מס על ההפקדות השוטפות.

 
9.     בעיות בריאות: בעיות בריאות בלתי צפויות יכולות לשבש תכניות פרישה עבור חלק מהאנשים. ייתכן שהם יצטרכו להוציא יותר כסף על הוצאות בריאות או לא יוכלו לעבוד כפי שהם תכננו.


10.     אינרציה: לבסוף, לפעמים אנשים עשויים פשוט להיות תקועים בדפוס של חוסר פעולה. הם יודעים שהם צריכים לתכנן את הפרישה, אבל הם לא יודעים איך להתחיל, או אולי אין להם מוטיבציה לפעול.


באופן כללי, ישנן סיבות רבות מדוע אנשים עשויים לא לתכנן פרישה, אבל חשוב לזכור כי זה אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל.
אך הבנת המחסומים לתכנון פרישה, יכולה לעזור לכם/ן לנקוט בצעדים כדי להתגבר עליהם ולהבטיח לעצמכם עתיד פיננסי טוב יותר.

ירון בן עמי - מתכנן חיים פיננסי מוסמך CFP
מנהל תחום תכנון פרישה שיא MAGIC מקבוצת השיא

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.