13 Oct
13Oct

"אז מה, אז נצא רק פעם בשנה לחופשה... מי צריך יותר מזה...טיילנו מספיק" 

"אנחנו לא באמת צריכים 2 רכבים עכשיו כשאני כבר לא אעבוד..." 

כהורה אני מכיר ומבין את הצורך האנושי, אפילו ההישרדותי לתמוך כלכלית בילדינו. רובינו רוצים לעזור לילדינו עם זאת, חשוב שנהיה מודעים לעובדה שלעיתים קרובות העזרה הזו, עלולה להזיק יותר מאשר להועיל, להפוך לחיבוק דוב. וכשיגיע היום בו הם יצטרכו להתמודד לבד עם החיים, אפילו אם גם לזה הכנתם תכנית גיבוי (ירושה נכבדת), כגודל העזרה שהענקתם, כן יהיה הקושי.

 אין זה אומר שלא חשוב לעזור להם, אלא שיש דרכים לעשות זאת נכון. עליהן ארחיב בסוף הכתבה.

ועדיין חלק גדול מלהיות הורה הוא להקל על חיי ילדינו, מה שלעתים קרובות מגיע בצורה של התחייבות והשתעבדות לתמיכה כלכלית בילדינו הבוגרים. אז לפני שאתם נכנסים לאיזושהי התחייבות רשמית או מילולית עבורם, שאלו את עצמכם את ארבעת השאלות הבאות:

 1. כמה זה באמת עולה לי?

 הורים רבים כבר עוזרים לילדיהם הבוגרים יותר ממה שהם חושבים.

 לדוגמה, לרבים מאיתנו זה נראה טבעי לשלם על הוצאותיהם "הקטנות" השוטפות כמו: חשבון הטלפון והכבלים, ביטוחים למיניהם, קופת חולים ועוד דברים רבים שבטח רצים לכם בראש עכשיו. אחרי הכל, זה רק 50 שח בחודש, נכון?

 אבל השאלה היא כמה זמן אנחנו נותנים לילדינו את כרטיס החופשי חודשי הזה על חשבוננו? כמה שנים? כדאי להגדיר מגבלות זמן.

 לדוגמה, נאמר להם שהם יכולים להישאר בתוכנית הטלפון הנייד המשפחתית עד גיל 25, או עד שהם מתחתנים, המוקדם מביניהם. אם אתם עוזרים בהוצאות חודשיות גדולות יותר, כמו מימון לימודים, או תשלומי רכב? כדאי שתחשבו מתי סוף סוף יגיע הזמן להפסיק, כדי שלא לפגוע בתכניות שלכם לחיים.

 2.  למה בדיוק מיועד הכסף הזה ?

 מילת המפתח כאן היא בדיוק.

 רובינו כהורים חוששים לפגוע ברגשותיהם של ילדינו, כי גם ככה זה מביך לבקש כסף ואנחנו לא רוצים להעמיק את תחושת המבוכה הזאת. או שאנחנו חוששים שאם נשאל יותר מדי שאלות הילד יהיה מתוסכל ויסתיר מאיתנו בעיות חמורות בהמשך.

אלה חששות מובנים. אבל חשוב יותר שנבין אם ילדינו זקוקים לתמיכה בגלל משהו שאינו בשליטתם (תאונת דרכים, בעיות בריאותיות חמורות, אובדן עבודה בלתי צפוי) או שהם מנסים להתמודד עם האחריות הבסיסית של חייהם הבוגרים. אם ילדינו מקבלים החלטות תקציביות גרועות או מסתפקים בתת-תעסוקה, אתם זורקים למעשה כסף לפח. 

חשוב שנהיה ענייניים ונגיע איתם לשורש הבעיה לפני שאנחנו מחליטים אם הכסף שלנו הוא הפתרון הטוב ביותר.

 העצה שלנו: תרשמו הכל בדף ייעודי באופן מסודר, או דוח אקסל הכולל כבר את התמיכה בכלכלית/ כספית שנתתם עד היום לילדכם, גדולה כקטנה. לראות ולהמחיש לעצמכם ולהם איך אפילו הוצאות קטנות מצטברות לאורך זמן. זה תהליך יהיה פוקח עיניים עבור שניכם ולעזור לקבל החלטה טובה.

 3. מהם תנאי ההחזר?

 זהו תחום נוסף שהורים נוטים להטות סביבו את הכף משום שהם מפחדים להעליב את ילדיהם. אבל האם אתם מכירים בנק כלשהו שילווה לילדים שלכם כסף ללא הגבלת זמן, לא יגבה ריבית ולא יבקש החזר? אז למה הכסף שלך צריך להיות כפוף לתנאים מחורבנים כאלה? 

הילדים שלכם צריכים להבין שהנדיבות שלכם אינה פתוחה, במיוחד כשאתם מתקרבים לגיל הפרישה. סביר להניח שכבר הקרבתם עבורם קורבנות רבים. אל לכם להקריב את הביטחון הכלכלי שלכם, או את ביצת הזהב שאמורה לתמוך בכם בפרישה. 

אם הילדים שלכם רוצים ש"תהיו הבנק", אז יש לכם כל זכות להתנהג כמו אחד כזה. קבעו תנאים ברורים בכתב, כולל לוח זמנים להחזר. במקרים חמורים יותר, ייתכן שתרצה להביא לנו עותק של הסכם זה כדי שנוכל לכלול אותו בתוכנית העיזבון שלך. 

4. איך באמת אני יכול לעזור?

 ראשית, נאה דורש, נאה מקיים. 

קשה יהיה לדרוש התנהלות כלכלית נבונה, אם אנו בעצמנו מנהלים אורח חיים בזבזני, ללא מחשבה על העתיד.

סביר מאוד להניח שילדכם בילה 16 שנים או יותר בבית הספר מבלי ללמוד דבר אחד על ניהול כסף. אוריינות פיננסית פשוט לא נלמדת בבתי הספר. פער הידע הזה יכול להיות סיבה טובה לכך שילדיכם הבגירים מתקשים ב2 מישורים עיקריים: 

1. הבנה כללית בסיסית בכסף (מושגי יסוד שחלק מהמבוגרים בעצמם לא בקיאים בהם).

2. תחושת הערך לכסף, חשיבותו ואופן השגתו (הרבה יותר קל לבזבז כסף שאינו שלך).

במשך שנים לימדתי ילדים בבתי ספר חינוך פיננסי, באמצעות מיזם שהקמתי בשם "אקדמיקידס" מתוך המצוקה שזיהיתי אצל הרבה מבוגרים. וצר לי לומר, לרוב הילדים, אין ערך לכסף.

 האם ילדכם זקוק לכסף פתאום כי הוא או היא לא יודעים לתקצב? עזור למצוא את האיזון הזה בין כיסוי הוצאות שוטפות לבין תרומה, לבין חשבונות חיסכון והשקעות.

הוצאות דיור ותחבורה יכולות להיות הלם עבורם

דוגמא אישית - אתם יכולים לעזור לילדיכם לנהל משא ומתן על השכרת דירה, או רכישת רכב. מי כמונו יודע כמה סיטואציות כאלו עלולות להיות מלחיצות ולחץ, לא מועיל לצד שלך במשא ומתן.

אנו תמיד שמחים לעזור לילדים הבוגרים של לקוחותינו ורואים בכך שירות ללקוחותינו מכיוון שאנו יודעים שככל שתדאגו פחות לתמוך בילדיכם, כך יעדי הפרישה שלכם יהיו בטוחים יותר.

ירון בן עמי 

מתכנן פיננסי מוסמך 

מנהל תחום פרישה שיא GROUP

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.