19 Feb
19Feb

פרופ' שחר גולן הוא אחד מהלקוחות שלנו שהפך לחבר. אפשר לומר שהתפתחות מערכת היחסים שנמשכת למעלה מעשור, מאפיינת חלק נכבד מלקוחותינו. 

באחת מהפגישות האחרונות שלנו, נוצרה נקודת מפנה מכוננת בחייו של פרופ' שחר.

קיבלתי את אישורו לפרסם את המכתב שכתב מתוך החוויה האישית שלו – כיצד נתפס בעיניו התכנון הפיננסי. מדוע הוא רואה את התהליך - חלק בלתי נפרד מחיי האדם והמשפחה

 מאמריו וכתבי עיטו של פרופ' שחר מפורסמים ברחבי העולם ואני גאה להיות המתכנן הפיננסי שלו וחלק מחייו.

"יעוץ ותכנון פיננסי הם מסע חיים: נסיון אישי והרהורים מקצועיים.

ביום שישי האחרון סיימתי פגישה מרגשת ומעצימה עם מר ירון בן-עמי מחברת "שיא פתרונות פיננסים". ירון הוא המתכנן הפיננסי שלי. אני מכיר אותו מזה מעל עשור. אפשר לומר שאנחנו עובדים יחד. העבודה שלנו מתמקדת בי: שאיפותיי, חלומותיי, אורחות חיי, ודרך פעולתי המקצועית והאישית.

 כשפגשתי את ירון לראשונה, הייתי בשנות ה-40 המוקדמות לחיי. למרות שהצלחתי באופן יחסי במישור הכלכלי, לא גיליתי שום עניין בפיננסים, ולכן גם לא הבנתי מאום בתחום הזה. הבנתי -- ואני מקווה שאני ממשיך להבין -- בנבכי נפש האדם. ידעתי לאבחן אנשים. אז אבחנתי את ירון ומצאתי אותו "מתאים לשימושי". התרשמתי שהוא נבון ביותר וישר, והבנתי את העקרונות הכלליים אותם הציג בפני, באמצעותם הוא התכוון לדאוג לי ולמשפחתי דאז (הייתי נשוי פלוס שני ילדים).

 בהתאם לנטיותיי החששניות, הנחיתי אותו ליצר עבורי תיק פיננסי/ביטוחי סולידי ביותר, ושכחתי מכל העניין. מדי פעם נפגשתי עימו לעדכונים, אבל אני מניח שהמניע לפגישות הללו היה פחות פיננסי ויותר העובדה שאופיו מצא חן בעיני, ואני מתעניין בבני אדם.

 במרוצת הפגישות, מדי פעם ירון העלה בפני אפשרויות השקעה שונות. את רובן פסלתי, בעיקר כי לא רציתי לחשוב יותר מדי על הנושאים הללו. רציתי להתמקד בעבודתי הקלינית והמדעית. החיים חייבו אותי לשנות את מערכת המשמעות שלי. שורה של אירועים במישור האישי-משפחתי (למשל, גירושין, צרכים משתנים של ילדיי), הבהירו לי שעלי להעמיד את הזירה הפיננסית במקום גבוה (מאוד) בסדר העדיפויות.

 למעשה, נדרשתי "להמציא" את עצמי מחדש, ולהפוך -- לצד פסיכולוג ומדען -- גם ליזם ואיש עסקים. זה קרה, ובהצלחה, אבל לאט ובמאמץ רב. התהליך הזה התאפשר הן באמצעות ההחלטות שלי, והן באמצעות סיוע של "כוורת" של אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, אשר ירון נמנה עליהם. היחודיות של היעוץ והתכנון הפיננסי שירון העניק לי היתה בולטת.

 סוג השירות הזה מתאפיין בטשטוש מובנה בין המקצועי, האישי, והכספי. כל פעולה שאני עושה במישור המקצועי (למשל, הגדלת הפרקטיקה הפרטית שלי), טומנת בחובה השלכות לעבודתי המדעית, להורות שלי, ולחיי הזוגיות והפנאי המתהווים שלי. כך גם להפך. לא תמיד מדובר ב"משחק סכום אפס", כלומר, משאבים שמושקעים בזירה אחת גורעים מזירה אחרת. לעיתים זה הפוך: התקדמות בזירה אחת מאיצה התקדמויות בזירות אחרות. זה כמובן, המצב הרצוי. אבל כדי להגיע אליו נדרשת התנהלות פיננסית אחראית ומוקפדת, המבוססת על הבנה מעמיקה של דרך פעולת "עבודתו של הכסף", בעיקר בעיתים משתנות כמו זו הנוכחית (ראו משבר וירוס הקורונה).

 לכן, התכנון והיעוץ הפיננסי שירון העניק לי דרש עשרות, אם לא מאות, שעות של מפגשים וחשיבה. בהיותי אדם דעתן, עקשן, וידען, אני סבור רוב הזמן שאני יודע מה נכון, לא רק בתחומי התמחותי אלא בתחומים רבים אחרים. הרקע שלי בסטטיסטיקה וניתוח נתונים תורם ביתר שאת לתחושת ביטחון זו, אשר לעיתים היא מדויקת, אך לפעמים היא מופרזת או מוטעית לחלוטין.

 לכן, השעות הרבות שבהם עבדתי עם ירון (בי), לוו במחלוקות וויכוחים נוקבים. בדיעבד, אני מבין שלגבי יותר מ-50% מהם הוא צדק, אם כי גם אני צדקתי בחלקם.

 אבל זה לא מה שחשוב. מה שחשוב הוא התהליך: המסע הארוך הזה שבמהלכו ירון דרש ממני להגדיר, לגמרי במדויק, מה אני רוצה בחיי, מתי אני רוצה את זה, אילו מחירים אני מוכן לשלם תמורת השגת המטרות (לא רק בכסף, אלא גם בזמן, מאמץ, ולקיחת סיכונים, דבר שאני מתרחק ממנו כמו מאש).

 בהיותי איש נפש, מצאתי את עצמי מהרהר על הדמיון בין התהליך הפיננסי שאני עובר עם ירון לתהליך הפסיכותרפויטי שאני עובר עם מטופליי. למרות השוני, יש הרבה דמיון. בשני המקרים, מדובר במסע ארוך ומפותל, שהוא הרבה יותר רגש ושכל מאשר כסף. זהו מסע חיים.

 הפגישה ביום שישי היתה עוצמתית, כי הרבה מאוד "אסימונים נפלו" לי ולירון.

 מאז שינוי החיים שביצעתי, אני למדתי הרבה על פיננסים, וירון למד הרבה עלי. בפגישה, דברים התחברו. מצידי, לאור הידע שצברתי על כלכלה, ניהול ושוק ההון, יכולתי לראות כיצד מידע והנחיות שירון הציג בפני בעבר, ושלא היו לי כלים להבינו (דבר שלא מנע ממני להתווכח איתו), היו חשובים ומוצדקים. מצד ירון, הוא למד להבין שדרכי פעולה שבהם נקטתי, גם אם אינם מומלצות "כלכלית", בסופו של דבר נכונות לי בכל המישורים, אפילו זה הפיננסי.

 ככה זה. כשאתה עובר מסע עם מישהו אחר, שני הצדדים מתפתחים."

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.