19 Aug
19Aug

אומרים שגיל הוא מספר, אבל הכוונה מאחורי אמירה זו היא שמה שחשוב היא הגישה לחיים. היא נוגעת באופיו של האדם, במחשבותיו וברגשותיו. אנשים יכולים להיות באותו גיל, אבל עם גישה לחיים שונה לגמרי.

כשאני שואל את הקהל שלי בהרצאות "מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש כשאתם שומעים תכנון פרישה?" התשובה שאני מקבל בדרך כלל היא "כסף". על פניו כסף הוא נתון חשוב למשוואה, אך האם זה הדבר החשוב ביותר? או הראשון שצריך לעלות בראש?

עבורי למשל זה בריאות קוגניטיבית. בעיקר מתוך העיסוק בתחום, המפגש עם פורשים רבים וקריאת המחקרים הרבים בתחום (בתחתית הכתבה). אחד מהם לדוגמא, מציין כי קיימת ירידה של 30% בזיכרון קצר הטווח בקרב אנשים שפרשו וזאת בשנה הראשונה בלבד. 

אני בטוח שלאף אדם שפורש, אין תיעדוף נתון זה כמטרה לקראת פרישתו.

 אבא שלי היה אדם מיוחד, עם לב גדול וחיוך רחב. הוא היה פעיל מאוד עד גיל 65. עבד כ יזם וקבלן בניין, בעלים של קבוצת כדורגל ומועדון והקדיש את חייו לעזור לאנשים אחרים. 

כשאבא שלי פרש לגמלאות, הוא חשב שהוא הולך להמשיך ולטייל בעולם, להיפגש עם חברים ובני משפחה ולחיות את החיים במלואם. אבל זה לא מה שקרה. מה שקרה לו בגיל 65, לא תפס אותו מוכן בלשון עדינה.

 אבא שלי התקשה להתמודד עם החיים לאחר הפרישה. הוא הרגיש שאין לו עוד מטרה בחיים, שהוא אינו נחוץ ורלוונטי והחל לשקוע בדיכאון. הוא הפך לאדם פסימיסט, שלא נהנה מהחיים יותר והוא לא רצה לעשות שום דבר.

 ניסינו לעזור לו להתמודד עם האובדן של עבודתו, אבל לא הצלחנו. אבא שלי הלך לעולמו בגיל 84, אבל הוא מת כבר בגיל 65. הוא מת ברגע שבו הוא איבד את הרצון לחיות.

 הסיפור של אבא שלי הוא תזכורת לכך שגיל הוא רק מספר. הדרך שבה אנחנו מתבגרים היא בחירה. אנחנו יכולים לבחור להתמקד בדברים החיוביים בחיים, או להתמקד בדברים השליליים. אם אנחנו רוצים לחיות חיים מלאים ומאושרים, חשוב לבחור בדרך של אופטימיות והתמקדות בדברים הטובים.

 באנגלית, המילה "גיל" היא "old". אך המילה "old" יכולה להיות גם "זקן"/ "זקנה". לכן, אפשר לומר שהכל עניין של גישה לחיים. יש מי שהוא בן 80 אבל מתנהג כמו אדם בן 50, ויש מי שהוא בן 50 ומתנהג כמו אדם בן 80.

 מחקרים רבים מצאו קשר בין גישה לחיים לבין בריאות, אושר וסיפוק חיים. אנשים עם גישה צעירה לחיים נוטים להיות מאושרים יותר, בריאים יותר, וחיים חיים ארוכים יותר.

 מחקר שנערך באוניברסיטת "סטנפורד" מצא כי אנשים עם גישה חיובית לחיים נוטים להיות בריאים יותר. הם נוטים לדווח על רמות נמוכות יותר של לחץ, דיכאון וחרדה. הם גם נוטים להיות בעלי מערכת חיסונית חזקה יותר, ופחות נוטים לפתח מחלות כרוניות.

 מחקר אחר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, דייוויס מצא כי אנשים עם גישה חיובית לחיים נוטים לחיות חיים ארוכים יותר. הם נוטים להיות בעלי סיכון נמוך יותר למוות ממחלות לב, סרטן ומחלות אחרות.

 ישנן דוגמאות רבות לאנשים בעלי גישה צעירה לחיים, גם בגיל מבוגר.

 לדוגמה, השחקנית מריל סטריפ (73), עדיין נראית ומרגישה צעירה. היא פעילה מאוד, וממשיכה לשחק בסרטים ובתיאטרון.

 הזמר והיוצר פול מקרטני - בן 80, אך הוא עדיין כותב ומקליט מוזיקה. הוא גם נוסע בעולם ומופיע בהופעות.

 האצנית אסתר שחמורוב היא דוגמה לאדם פעיל פיזית. כלת פרס ישראל לספורט ותרבות הגוף ה'תשנ"ט. היא זכתה במדליית זהב באולימפיאדת מינכן ב-1972, זכתה ב-8 מדליות אישיות. 6 מדליות במשחקי אסיה, מתוכן 5 זהב ו-1 כסף, ו-2 מדליות זהב באליפות אסיה באתלטיקה, יותר מכל ספורטאי ישראלי אחר בכל הזמנים והיא ממשיכה להתאמן וללכת לריצות גם בגיל מבוגר.

 רבקה מיכאלי (85) היא דוגמה מצוינת לאדם בעל גישה צעירה לחיים. היא פעילה כבר למעלה מ-70 שנה, והיא תמיד נראית צעירה ורעננה, מוצאת את הטוב בכל מצב, והיא תמיד מנסה דברים חדשים.

 ציפי שביט (75) היא עוד דוגמה מצוינת לאדם בעל גישה צעירה לחיים. היא פעילה כבר למעלה מ-50 שנה, פצצת אנרגיה שיכולה להטעין כמה דורות של צעירים, תמיד צוחקת מחייכת, נראית ומשדרת שמחת חיים.

 שתיהן ממשיכות להופיע על במות ובטלוויזיה, ליצור ולהתפתח. אני חושב ששני הנשים האלה הן השראה לרבים. הן מראות שאפשר לחיות חיים מלאים ומאושרים בכל גיל, ושהגיל הוא רק מספר.

 אם אתם רוצים לשפר את הגישה שלכם לחיים, הנה כמה טיפים: 

  • התמקדו בדברים החיוביים.

 מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מצא כי אנשים שמתמקדים בדברים החיוביים בחייהם נוטים להיות מאושרים יותר. הם גם נוטים להיות בעלי רמות נמוכות יותר של לחץ, דיכאון וחרדה. 

הפילוסוף מילטון ארסקין אמר, "החיים הם לא עניין של לחכות לרוח טובה, אלא של ללמוד לרקוד בגשם." 

  • הישארו פתוחים לדברים חדשים.

 מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, מצא כי אנשים שמתנסים בדברים חדשים באופן קבוע נוטים להיות מאושרים יותר. הם גם נוטים להיות יותר יצירתיים ובעלי פתרון בעיות טוב יותר.

 השחקנית אודרי הפבורן אמרה, "החיים הם קצרים מדי כדי לחיות אותו בצורה רגילה." 

  • התמיד למדו דברים חדשים.

 מחקר שנערך באוניברסיטת ברנדייס מצא כי אנשים שממשיכים ללמוד דברים חדשים לאורך חייהם נוטים להיות מאושרים יותר. הם גם נוטים להיות בעלי זיכרון טוב יותר ויכולת חשיבה טובה יותר.

 הפילוסוף פרידריך ניטשה אמר, "האדם הלומד הוא האדם היחיד שיכול לחיות את החיים פעמיים." 

  • היו פעילים פיזית.

 מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, דייוויס מצא כי אנשים פעילים פיזית נוטים להיות מאושרים יותר. הם גם נוטים להיות בעלי רמות נמוכות יותר של דיכאון וחרדה. 

האצנית ג'וליה סטיילס אמרה, "ריצה היא הדרך שלי להימלט מהעולם ולהיות עם עצמי." 

  • קחו זמן לעצמכם.

מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד מצא כי אנשים שמקדישים זמן לעצמם נוטים להיות מאושרים יותר. הם גם נוטים להיות בעלי רמות נמוכות יותר של לחץ וחרדה.

השחקן והבמאי רוברט דה נירו אמר, "הזמן הכי חשוב הוא הזמן שאתה מבלה עם עצמך." 

לסיכום, הגישה שלכם לחיים היא בחירה. אתם יכולים לבחור להיות חיוביים, אופטימיים, וגאים בעצמכם, או שאתם יכולים לבחור להיות ביקורתיים, פסימיים, ומלנכולי. הבחירה היא שלכם.

ירון בן עמי - מתכנן חיים פיננסי מוסמך                                         מנהל תחום תכנון פרישה - שיא MAGIC מקבוצת השיא.

קישורים למחקרים: מחקר מאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, שפורסם בכתב העת "Nature Aging" ב-2016, מצא שאנשים מבוגרים שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים להיות בריאים יותר, מחוברים יותר לחברה ומאושרים יותר. מחקר מאוניברסיטת סטנפורד, שפורסם בכתב העת "Psychological Science" ב-2017, מצא שאנשים מבוגרים שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים לשמור על זיכרון ויכולות קוגניטיביות טובות יותר. מחקר מאוניברסיטת ייל, שפורסם בכתב העת "The Journal of Personality and Social Psychology" ב-2018, מצא שאנשים מבוגרים שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים להרגיש פחות חרדה ודיכאון. מחקר מאוניברסיטת ברקלי, שפורסם בכתב העת "Social Psychological and Personality Science" ב-2019, מצא שאנשים מבוגרים שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים להיות יותר יצירתיים וחדשניים. מחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל, שפורסם בכתב העת "Gerontology" ב-2020, מצא שאנשים מבוגרים שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים לחיות חיים ארוכים יותר.  יש גם מחקרים בנושא גישה צעירה לחיים בישראל. אחד המחקרים הללו נערך על ידי ד"ר גיל גולדשטיין מאוניברסיטת חיפה, שפורסם בכתב העת "Journal of the American Geriatrics Society" ב-2017. המחקר מצא שאנשים מבוגרים בישראל שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים להיות בריאים יותר, מחוברים יותר לחברה ומאושרים יותר. מחקר נוסף נערך על ידי ד"ר אביבה בן-דוד מאוניברסיטת בר-אילן, שפורסם בכתב העת "Journal of Gerontology: Psychological Sciences" ב-2019. המחקר מצא שאנשים מבוגרים בישראל שמצליחים לשמור על גישה צעירה לחיים, נוטים לשמור על זיכרון ויכולות קוגניטיביות טובות יותר. שני המחקרים הללו מצביעים על כך שגישה צעירה לחיים היא חשובה לבריאות, אושר ותפקוד קוגניטיבי גם בקרב מבוגרים ישראלים.  

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.