24 Sep
24Sep

אסנת: "אתה רואה??? עכשיו אני מצטערת שלא הגעתי לכאן כבר לפני 10 שנים..."

ואני מנחם – כל דבר בזמן שלו.

אסנת: "כבר יותר מ3 שנים שאני מנסה לשכנע אותו להגיע ולבנות תככנית..."

 

ובמעבר חד...

 אם ננטרל לרגע את תקופת הקורונה, רוב המשפחות בישראל יוצאות בממוצע ל2 חופשות בשנה. אצלי בכל פעם מחדש, מתרחשת תופעה שחוזרת על עצמה בכל טיול שאנו נופשים. אני מוצא את עצמי רוצה לעבור לגור באותו מקום. כאילו כל מקום אחר עדיף על פני הבית שלי. 

במרוצת השנים הבשילה אצלי התובנה לסיבה העיקרית לתופעה. כשאנחנו נמצאים בחופשה, אנחנו באים לכייף, משאירים מאחור את הדאגות ומתרכזים בלייצר חוויות טובות. גם אם לא ממש מתנתקים, עדיין אנו חווים חיים אחרים ושונים מהשגרה היומית שלנו. 

אך ברגע שהמקום החלומי שאנו שרויים בו,  יהפוך להיות המציאות היומית שלנו, החוויה שלנו תשתנה לגמרי, מחוויית החופש והשלווה, לשגרת היום יום הרגילה. לא שזה רע, אבל זה די דומה לתקופת האהבים הראשונה, שהגוף מוצף בהורמונים ועקצוצים נעימים בגוף וכל האופוריה שסובבת אותנו, שעם הזמן דועכים לאור ההתרגלות הנפשית והביולוגית.

 כשאתם מתחילים לחשוב ברצינות היכן אתם רוצים לגור בגיל השווה (הגיל השלישי = הגיל השווה - כך אני קורא לו ורואה אותו), ישנם עשרות גורמים שצריך לקחת בחשבון. מספר הקריטריונים שהיעד האידיאלי שלכם צריך לעמוד בהם הוא משמעותי ומכריע. 

כדי לצמצם את רשימת המקומות הפוטנציאליים שלכם לכמה יעדים סופיים, הכנתי עבורכם רשימה שתסייע מה חיוני וחשוב לכם ביותר. 

לנשואים -  וודאו שאתם משווים את סדר העדיפויות שלכם עם בן או בת הזוג .ככל הנראה שתופתעו לגלות כמה הם שונים! נסו להגביל את עצמכם לחמישה קריטריונים שהם חובה, משמעותיים וקריטיים. לאחר מכן זהו את התכונות ש"נחמד שיהיו" באזור החדש שלך. יש לקוות שהאזור החדש יענה על רוב הקריטריונים, אבל יכול להיות שיהיו בו אחד או שניים שתצטרכו להתפשר עליהם.

כנראה שאין מקום שעומד בכל הקריטריונים שלכם, אז חשוב לתעדף.

 איך המקום באמת?

ב 5 השנים האחרונות, יצא לי ללוות עשרות זוגות ויחידים במעבר איזור מגורים. חלקם במעבר לעיר אחרת, חלקם לדירה חדשה באותה העיר, חלקם לבית גיל הזהב. כל אחד ואחת לפי מה שהביא אותו, או אותה להחלטה.

בעת בירור לגבי המעבר, קיימת אפשרות לעשות מחקר באינטרנט, אבל אין תחליף להתנסות במקום באופן אישי. תמונות וסיפורים באתרי אינטרנט יוצגו לרוב על ידי מי שיש לו אינטרס לפרסם את המקום וסביר שיוצגו על ידי המפרסם באמצעות פילטרים המשפרים את התמונה. נדיר שתמצאו שהמקום בו תהיו יראה כמו בתמונות שגירו אתכם להגיע איליו.

 כשתבקרו באחד מהמקומות שאתם שוקלים מעבור איליו, נסה לבלות שם לפחות שבוע ולא רק סוף שבוע. עבור יעדים בחו"ל עדיף אפילו לטווח של שבועיים. אם ביקרתם במקום בחופשה שעברה או בנסיעת עסקים, לכו שוב. המיקוד כעת צריך להיות שונה.

 כשאתם באים לבחון את המקום לטובת מגורים, המיקוד יהיה שונה מאשר כששהיתם בו לחופשה, או לרגל עסקים. אל תלכו כתיירים. אל תלכו לחוף ולאטרקציות התיירותיות. במקום להישאר במלון, בדקו אם אתה יכול לשכור בית, או דירה בAirbnb. המטרה שלכם היא לחוות את האזור כתושב עד כמה שניתן. האופן בו תהנו מחיי הפרישה שלכם ייקבע יותר על ידי האופן שבו חייכם מתנהלים בכל יום ופחות על ידי האטרקציות המקומיות שסביר שלא תבקרו בהן באופן קבוע. 

תוכלו לאסוף הרבה נתונים ומידע במהלך ביקורכם, אך חשוב מכך, תקבלו תחושת בטן האם תשמחו לחיות במקום הזה. תוכלו לחוש, רגשית, אם אתם רואים את עצמכם חיים שם או שלא. מה כדאי לחפש?

 כשאתם מבקרים במקום שאתם שוקלים ברצינות לעבור אליו, הנה רשימת דברים שכדאי לקחת בחשבון. חלק מהגורמים הללו הם אובייקטיביים, אך רבים הם סובייקטיביים. אולי לא כולם חשובים לכם, ואולי יהיו אחרים שכן. חלק מהגורמים החשובים ביותר עשויים להיות דברים יומיומיים כמו הקלות למצוא מצרכים שאתם רוצים, או אם יש חנות ספרים טובה או מועדון טוב באיזור.

 לשיקולים הללו עשויה להיות ההשפעה הגדולה ביותר על כמה אתה נהנה מחיי היומיום בסביבה החדשה שלך. מטרת ההצעות הללו היא לעורר אתכם לגלות איך זה יהיה לגור באזור על בסיס יומיומי, עד כמה שאפשר. זכרו,  אתם לא הולכים כתיירים. 

הרשימה רלוונטית הן לעוברים לדירה אחרת באותה העיר, הן למעבר לעיר אחרת והן למעבר לחו"ל:

  • גשו לחנויות המכולת והקניונים ושימו לב למבחר ולמחירים.
  • שימו לב אם רוב מרכזי הקניות תפוסה מלאה, או שיש הרבה חלונות ראווה ריקים ומבנים נטושים.
  • כאשר אתה הולך לחנויות ומרכזי קניות, האם יש מאבטחים? אם כן, הם שם מסיבה כלשהי
  • אם אתה מתפלל באופן קבוע, בקר בבתי הכנסת של עדתך.
  • הספרייה הציבורית חשובה לכם ולא רק להשאלת ספרים. אם את חובבי קריאה, בקרו בחנויות הספרים והספריות המקומיות . הספרייה היא חשובה  מעבר לקריאת והשאלת ספרים. בנוסף לספרים סביר להניח שיש בה עוד מידע רב על הקהילה. בדוק אם היא מציעה תוכניות או שיעורים שיהוו עניין עבורכם.
  • בקרו במרכז הקשיש המקומי ולמדו אילו שירותים הם מציעים.
  • סעו בתחבורה הציבורית.
  • שימו לב ונסו את מסלולי ההליכה או הרכיבה על אופניים.
  • אכלו במסעדות המקומיות, לא ברשתות הארציות או במקומות מוכווני תיירות, אלא אם כן סביר להניח שתאכלו ברשתות ברגע שתעברו לשם. האם צריך לבקש מפתח כדי להשתמש בשירותים?
  • סעו בכל האזור כדי לקבל את התחושה של השכונות. לאחר שזיהיתם שכונות שבהן הייתם יכולים לדמיין את עצמכם חיים, כמה קרובות החנויות, המסעדות והמרכזים הרפואיים?
  • ערכו סיור (ראשוני) בכמה בתים למכירה או דירות להשכרה בשכונות שבהן אתם חושבים שאולי תגור אם תעבור לשם.
  • אספו כמה פרסומים מקומיים המחולקים בחינם בכניסות לחנויות מכולת, מסעדות או מקומות מטיילים אחרים. למד אילו נושאים מעסיקים את התושבים המקומיים ואילו פעילויות מקומיות מוזכרות. איזה סוג של אירועים או פסטיבלים יש באזור? פרסומים המכילים רישומי נדל"ן מקומיים שימושיים גם כן.
  •  שוחחו עם כמה תושבים מקומיים אם תוכלו. תשאלו מה הם הכי אוהבים ופחות בלהתגורר שם. תנסו תוך כדי לאמוד באיזו מידה הם מקבלים את פניהם של זרים.
  • מצאו כמה מתקני דיור מוגן או בתי אבות וראו אם הם מקומות שתרצו לגור בהם מתישהו בעתיד במידת הצורך . היכנס לבית החולים המקומי והסתכלו מסביב. נסו להבין האם מקומות אלו יתאימו לשרתכם הן היום והן לעת זיקנה.
  • בהתאם לתחומי העניין שלך, נסה לקבוע אילו מועדונים וארגונים מקומיים קיימים. לדוגמה, אם אתה בעניין של תיאטרון קהילתי, מה האפשרויות?
  • בהתאם לתחומי העניין שלכם, האם יש אפשרויות בילוי שיתאימו לכם?
  • האם השירותים הציבוריים, כגון כבישים ופארקים, מתוחזקים היטב? האם באזור יש בעיית פסולת, או תשתיות?
  • שימו לב לגיל ולמצב של בתים ומבנים. במיוחד בערים עתיקות יותר, האם האזור מחודש, או שהכל ישן ומוזנח?
  • האם יש הרבה גרפיטי?
  • האם אתם רואים הומלסים וקבצנים באופן קבע?
  • אילו דברים יש לראות או לעשות באופן שוטף? איפה אפשר לבלות בטווח של 50 ק"מ? זכרו שאטרקציות רבות הן מקומות שתבקרו בהם רק פעם אחת, או אולי רק מדי פעם כאשר אתם מארחים אורחים מחוץ לעיר. מקומות כמו מוזיאונים, גלריות או אטרקציות אחרות בהן התצוגות משתנות עם הזמן יספקו יותר עניין בטווח הארוך.

מה אין שם?

 לדוגמה, מקום שיש בו מזג אוויר טוב, מסלולי הליכה נהדרים וסביבה יפה עשוי להיות ללא חנות ספרים טובה, תיאטרון קהילתי מקומי ומקום עם אוכל טוב. מה באמת מרגיש לך חסר אם הוא לא היה שם? כמה רחוק תצטרך ללכת כדי למצוא דברים שאתה באמת צריך?

 קל לראות את כל התכונות והיתרונות שיש למקום להציע. זה לא כל כך קל לזהות דברים שאינם נמצאים ואותם הייתם רוצים שיהיו חלק מחיי הפנסיה שלכם. לכן זה מאוד חשוב לחשוב על הדברים הקטנים שאתם חושבים שיש בחיי היום יום שלכם.

אין מקום מושלם. 

לכל מקום יש כמה חסרונות. גלו מה הם והחליטו אם אתם יכולים לחיות איתם לפני שתתחילו לארוז, או לפרסם את הבית שלכם למכירה. הקדישו כמה שיותר זמן בביקור במקום לפני המעבר לשם . בקרו שם בעונות שונות.

לא משנה אם תכננתם על מעבר לדירה במקום אחר בארץ, או על מעבר לחו"ל, כדאי לשכור לפני שקונים.

אם יש דברים נוספים שחשבתם עליהם, קריטריונים לבחירת מקום המגורים הבא שלכם שחשובים לכם במיוחד? אתם מוזמנים לשתף בתגובות למטה


ירון בן עמי שיא GROUP - מגשים חלומות פיננסים

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.