24 Apr
24Apr

רעות ומיקי ללא ספק זה אחד מהזוגות מלאי החיים והמסקרנים ביותר שפגשתי. מטרתם לגיל הפרישה הייתה, כך קראו לה : "ליצור ולחיות את הנישואים שמעולם לא יכולנו".

 אני יכול לומר שכיום זה אחד מהזוגות המאושרים ביותר שעבדתי איתם אי פעם הם לא היו בעלי ממון גדול, או מלאים בחסכונות, אבל ללא ספק אבל הם העשירים ביותר בחיים. 

רעות עבדה כאחות בבית אבות כל חייה מגיל צעיר מאוד, אחד מהמקצועות השוחקים ביותר. כשנפגשנו לראשונה הם לא היו מהמאושרים, אך תמיד עם חיוך על הפנים וכל כך אוהבים ומכבדים זה את זו וזו את זה.

 בתחילת הדרך המשותפת שלנו היו הרבה היסוסים, שעם הזמן והקרבה התפוגגו והפכו למערכת יחסים של חברות אמיתית. אני זוכר שכמה פעמים בתחילת הקשר, היא הייתה אומרת "אני לא תופסת עדיין שזה אמיתי, האם באמת ככה אתה עובדים? אני חוששת שיום יבוא ואגלה שזה חלום..." 

לעתים הם דנו בתחזית הפסימית שלהם על הכלכלה והתמקדו באופן שבו פוליטיקה יכולה לשים את עתידם ואת עתיד ילדיהם בסכנה.

 עד אז, החיים שלהם היו סביב הילדים, ההורים של שניהם שהיו מבוגרים ונתמכים על ידם ובעיקר שעות על גבי שעות של עבודה שוחקת. 

עם כל זאת, מה שניקר בי במיוחד היה מה שהם כינו "לפספס חיים שלמים של אחד עם השני".

 הם כמעט ולא יצאו לחופשה יחד לבד, מיעטו לטוס לחו"ל וגם חופשה בארץ, לא היה פשוט לתכנן. למרות תפיסתם החששנית לחיים באופן כללי ועל אחת כמה וכמה לגבי היציאה לפנסיה, הם היו מאוד ברורים לגבי איך שהם רצו שחייהם יראו בתקופה הזו.

 אסטרטגיית הפרישה הייתה פשוט להתחיל מחדש, להתחיל מחדש על ידי בניית החיים שהם תמיד רצו, אבל מעולם לא היו להם. אחרי שבנינו את תכנית חיי הפרישה שלהם, המטרה הראשונה הראשון בתכנון הייתה לצאת לירח הדבש שלא יצאו איליו מעולם, אך האתגר הכי גדול בתכנית היה לממש זאת ממש עם היציאה לפרישה באמצע 2020, כשהקורונה עוד מרחפת באוויר, השמים לא ממש פתוחים ובמדינות אחרות עדיין לא חזרו לשיגרה.

 בסופו של דבר הם שכרו קראוון והחלו לטייל בארצינו היפיפייה. כך גם יוכלו להינות מכל מה שיש להציע כשכל המסעדות כבר פתוחות ושאר האטרקציות.  אז.. מתחילים מחדש כשהמטרה הראשונה במילותיהם – "הנישואין שמעולם לא היו לנו." בפגישה האחרונה שלנו הם אמרו שהם מאושרים יותר מאי פעם.

 לפני יישום אסטרטגית הפרישה המבוססת על מטרות החיים שלהם, הם היו מודאגים מכל הסיכונים הלא ידועים שעמדו בפניהם קבענו, שאנחנו כבר לוקחים בחשבון בתוך התכנית את כל התרחישים העיקריים שהם יתמודדו איתם בפרישה, ועוד חשוב לציין, שלכל אחד מהם קיים פתרון שיטתי מה שאיפשר להם לכבות את ערוצי החדשות ולהמשיך הלאה עם החיים – אבל מעכשיו - בתנאים שלהם.

 עכשיו, כל אחד ואחת שונים. גם אתם מחכים עד הפרישה כדי להתחיל לחיות את חיי החלום? או אולי בשבילכם, פרישה היא רק מערכה שנייה?

   מהו תכנון פרישה מבוסס מטרה

 לאחר עבודה אחד על אחד עם מאות פורשים, אני יכול לומר לכם מעבר לכל ספק שפרישה חייבת להתחיל עם מטרה ו תכנון פרישה מוצלח – מתבסס על חיים תכליתיים. אחת מהדרכים המומלצות להתחיל את החיים שאנו רוצים לתקופת הפרישה, או כמו שאני אוהב לקרוא לה "הגיל השווה" – היא להתאמן לקראתה. נשמע מוזר קצת. תכנית אימוני פרישה... בכלל לא. כמו בכל דבר בחיים שבו אנו רוצים להצליח. אנו חייבים להתאמן ולתרגל... 

  אז איך מתחילים להתאמן לפרישה

 החיים שלנו הם מסע, ותקופת הפרישה, היא שלב בחיים, שלב מהותי מאוד שאנו אחראים על האופן שבו הוא יתרחש. אחת הדרכים הטובות ביותר להתחיל את המסע הזה היא להתאמן לקראת הפרישה שלך.

 תתחילו בלדמיין דמיינו מה תעשו וכיצד תעבירו את הימים שלכם. אתם יכולים להתחיל פשוט... לתכנן כיצד יראה יום בחיי הפרישה באיזו שעה אתם מתעוררים? איפה אתם אוכלים את ארוחת הבוקר? עם מי אתם מבלה את הזמן שלכם במשך כל היום? באיזו שעה אתם אוכלים את ארוחת הערב ואיפה? באיזו שעה אתם הולכים לישון?

 לדמיין יום שלם של פרישה זו רק ההתחלה, אז אתה יכול לעבור לשלב הבא כדי לדמיין חודש ועוד חודש, שנה ועוד שנה. 

 שמעתי באחד הפודקאסטים את מאמנת הפרישה האמריקאית ננסי קולמר, שכתבה את המאמר 50 דרכים להרוויח תשוקות במהלך הפרישה שלך. שם היא מתארת איך היא מאמנת טרום גמלאים כדי לפרט את היום "האידיאלי" שלהם בפרישה ואיך ליצור את השנה "האידיאלית" בפרישה. מאוד אהבתי את השימוש במילה "אידיאלי", כי לדמיין עוד איזה יום בפרישה זה דבר אחד אבל להתמקד ב יום מושלם בוחן לעומק את נקודת המבט שלך.

 באסטרטגיה מודרכת זו, אני אוהב להתחיל עם לדמיין יום טיפוסי ולאחר מכן להשתמש בו כבסיס ולבצע עריכות כדי לדמיין מהו יום  "אידיאלי", או איך יראה יום מושלם.

 תחשבו על כל הזמן שיתפנה לכם עכשיו, כשכבר אינכם עובדים בעבודה השוטפת ואיך תמלאו אותו.

 מעבר ממצב של מהירות מלאה של חיי היום יום אליהם התרגלתם לעצירה מלאה יכול לגרום לטראומה משמעותית. אז תכינו את עצמכם לאיך שהחיים שלכם עומדים להיראות.

 אז מה מניע אותך? אותך? 

 זוהי ההתחלה של יצירת פרישה מבוססת מטרות. לאחר שתזהו ותגדירו כולן, רק אז - תוכל לצאת לארגן נכסים באופן כזה שיאפשר לכם להשיג בצורה היעילה ביותר מטרה זו.

חשבת מה גורם לך להתחיל? מה מביא אותך להתלהב? למה את רוצה להקדיש את הזמן שלך, האנרגיה והכסף מעבר לחיי הקריירה שלך? האם עבודה/ לעבוד לאחר הפרישה היא שיקול ? כמה זה חשוב עבורך?  - איך תרגיש כשלא תעבדי יותר יום יום? 

אחד האתגרים העומדים בפניי בעת עבודה עם לקוחות חדשים הוא זיהוי התשובות לשאלות אלה. והסיבה לכך היא כי מה שמניע כל אחד מאיתנו הוא אישי מאוד.

 במחקר שנערך בשנת 2000 על פרישה והכנסה, שיעור הפורשים שהמשיכו לעבוד לאחר גיל הפרישה עמד על 44%. (נכון להיום עומד על 62%). התמקדו בשאלות: האם אלו ממשיכים לעבוד בגלל צורך בכסף? האם בגלל שהשתעממו? או כל סיבה אחרת שמניעה כל אחת ואחד באופן אישי.

 המחקר הראה כי 14% מאלה העובדים כיום לאחר הפרישה, אומרים שהם "לעולם לא יפרשו" ו-28% אומרים שהם יעבדו "כל עוד אני בריא".

 שימו לב!!! רובם רוצים שהזמן שלהם יהיה מלא תשוקות אישיות וחוויות חדשות. סיבות נוספות שעלו לחזרה לעבודה לאחר פרישה

 • יש זמן פנוי – 73%

 • רצון הכנסה נוספת – 63%

 • לא מוכן לפרוש – 58%

 • לשמור על קשרים חברתיים – 56% 

כשאנחנו מתכננים לכל אחד ואחת את חיי הפרישה הממוקדת במטרות החיים שלכם, אתם צריכים להבין מה מניע אתכם. קיימים עשרות גורמים מניעים. הנה כמה מהמועדפים עליי 

. #1 – הישגים – לאסוף חוויות #2 – פעולה – להישאר רלוונטי ופעיל #3 – רשות – להיות מנהיג ותורם #4 – שייכות – להרגיש חלק ממשהו גדול יותר #5 – יצירתיות – לבטא את הצד האמנותי שלך #6 – חברות – להישאר מחובר למעגל חברתי #7 – זהות – להרגיש כמו עצמך באמצעות פעולות #8 – גירוי אינטלקטואלי – כדי לשמור על המוח שלך עסוק #9 – למידה לכל החיים – להמשיך לפתח מיומנויות חדשות #10 – עושה את הבדל – להשאיר מורשת והשפעה #11 – חונכות – להעביר את הידע שלך לאחרים #12 – תשוקה – לעסוק במה שגורם לך להרגיש הכי חי #13 – פתרון בעיות – לתרום לפתרון #14 – הערכה עצמית – להרגיש טוב באמצעות תרומה #15 – ערך – לספק ערך לאחרים ולהרגיש מוערך.

 רעות ומיקי עיצבו את החיים שלהם דרך התשוקה וחיבור לחיים חדשים שקירבו אותם יותר זה לזה דרך התשוקות המשותפות שלהם.

 יש מי ששימור המורשת של משפחתו דורי דורות היא ערך ההישגים עבורו. יש מי שיצירת ערך של ערך קריירה שנייה שלא מבוססת על צורך בכסף אבל כן על מתן תמיכה  לאנשים היא מה שמניע אותו.

 קראתי על רופא בעיירה נידחת בארה"ב שלא אהב את איך שהממסד ניהל את שירותי הרפואה בעיירה זו והחליט לנהל את פרישתו סביב ערך הפעולה וגירוי אינטלקטואלי באמצעות כישוריו והידע שרכש לטפל שם באנשים מעוטי יכולת.  הוא לא יכל לעשות זאת כל עוד עבד לפני הפרישה.

 כשאתם נפגשים עם יועצי פרישה מסורתיים, לעתים קרובות הכיוון שלהם הוא בעיקר הכסף והדרכים להפחית את הסיכון בפרישה או לשיפור הפוטנציאל לתשואות טובות יותר. אין הרבה התחשבות עמוקה וכנה של מה שאתה רוצה לעשות בפרישה החל בשאלות המטרה הגדולות:

 1. האם ברצונך להפסיק לעבוד לגמרי או לעבוד על תנאים משל עצמו? 

2. אילו פעילויות יום-יום יעשה אותך מאושר ועם תחושת הגשמה בחיי הפרישה?

 3. האם חשובה לכם המורשת ותרצו ליעד את החסכונות שלכם, או חלק מהם לטובתה?

 כשאנחנו מדברים עם לקוחות על פרישה, אז קודם כל חשוב להבהיר כי מדובר על תקופה ולא על פעולה חד פעמית.

 אני תמיד מתחיל עם המטרה. חשוב לזכור המוטיבציה מאחורי המטרה. מוטיבציה היא מה שבאופן אישי מניע אותך. המניעים שלכם ייחודיים ואישיים לכם. תחשבו על המוטיבציה שלכם כמשהו פנימי והמטרה שלך כחיצוני. המוטיבציה הפנימית שלך מניעה את הפעולות החיצוניות או את המטרה שלך. 

כאשר אתם מזהים מה מניע אתכם, תכנון הפרישה הופך לברור יותר.

 פרישה בטוחה מתחילה עם הכרה ולמידת הסיכונים ואפשרויות הקיימות לצמצומן, כך שלא תצטרכו לדאוג לגביהם, או לגבי מה שיש מעבר לפינה בשנה הבאה.

 עד לנקודה זו של החיים שלך, שם המשחק היה חיסכון והשקעה... ובואו נודה בזה, כל עוד אנו עסוקים בעבודה ומכניסים כסף... לא היה קיים אתגר אמיתי בלהבין איך השוק עובד והיכולת של הכסף לצמוח. 

כל זה עומד להשתנות. הכנת הכספים שלכם (כראוי) לפרישה הוא אחד מאותם הדברים המורכבים .

 חלק מהאיומים הגדולים ביותר על ביטחון הפרישה שלנו מגיע ממקום רגשי ולא בהכרח רציונלי.

 זה הולך להיות הרבה יותר קשה לפני שזה נעשה קל יותר. אם מישהו מנסה להגיד לך אחרת, הוא לא דואג לאף אחד אחר מלבד עצמו. 

כשאתם מתחיל לתכנן לפרישה עם מטרה תחילה ומניעים ברורים לזיהוי, לאחר מכן ארגון  הגורמים העיקריים בפרישה הופך לקל הרבה יותר.

 כיום, יותר ויותר אנשים יכולים לפרוש בגיל צעיר יותר ויותר. האפשרויות שיש להם לאחר הפרישה הן כעת גדולות יותר ויותר. זו הסיבה ש"לחיות בשיא – בכל שלב בחיים" הוא סלוגן מושלם לפרישה של כל אחד ואחת.

 עם מטרה ברורה ותכנון נכון, הבחירה באיך, מתי ולמה אתם "פורשים" היא שלכם.

 הגענו לסיום הפרק תודה רבה שהאזנתם, תודה על הפירגונים, על התגובות וההודעות שאתם שולחים, תודה על השיתופים. תמשיכו לשתף, בייחוד אם אתם מכירים מי שהתוכן הזה יכול לעזור לה או לו. אפשר להיכנס ולקבל עוד המון טיפים וידע בבלוג שלי "לחיות בשיא בכל שלב בחיים" www.seeinlife.org אז עד הפעם הבאה, תבחרו לחיות בשיא...

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.