02 Apr
02Apr

הבוקר יצאתי לעבודה וידעתי שאני הולך להיות לבד במשרד. חשבתי לעצמי, מה גורה לי ללכת לעבוד, בזמן שכולם סביבי לקחו חופש. מה גורם להם שלא לרצות לבוא לעבוד ומה גורם לי להתלהב כל בוקר מחדש ?

 והמסקנה היחידה שעלתה בראשי היא שאני אוהב את העבודה שלי, אני אוהב לייצר לאנשים ומשפחות את החיים שהם רוצים לחיות, לייצר להם מגוון של פתרונות מותאמים אישית. להבין לעומק מאיפה כל אחד ואחת מגיעים ולמה, לרקום לכל אחד ואחת את החלום שלהם, להראות להם איך הוא ייתגשם באמצעות הכלים שיש לנו,  לחבר אותם אל התכנית שתביא אותם לשם והכי מדהים הוא לזכות לחוות איתם את החלום

כי בתוך הליווי המתמשך אני ממשיך איתם לאורך הדרך, עם כל הידע, הכלים והניסיון את המסע את עד להגשמה.... והופ לחולם הבא... 

הסיבה שבחרתי את השם לחיות בשיא בכל שלב בחיים היא שאני מאמין שאנו כאן כדי לחיות טוב וכדי לחיות טוב צריך לחיות חיים עם משמעות. שלכל שלב בחיים יש לנו מטרות שונות ואנו חייבים להגשים אותן הכי טוב שאפשר. 

היום נדבר על הגשמת חלומות בכל גיל ובעיקר בגיל ה3 – שאגב, אני ממש לא אוהב את המונח הזה – אני מעדיף – הגיל השווה – כי זו התקופה שצריכה להיות השווה ביותר במהלך חיינו ואין כל סיבה שלא יהיה כך. נדבר על האפשרויות והכלים הקיימים, על אחד מהכלים הטובים ביותר להגדרת והגשמת חיים עם משמעות לחיות עם משמעות, זה בכל גיל. אין כל סיבה להפסיק לחלום ולהעניק טעם לחיים.

 ואם כבר הגיל השווה - אחד החלומות שאני נתקל אצל אנשים בתקופה זו לא מעט הוא מעבר למקום מגורים קרוב לים  במהלך השנים, אנשים נמנעים מלהגשים חלום זה מכל מיני סיבות. הראשונה והעיקרית שבהן היא מרכז החיים.

 כאשר אדם בשיא הקריירה שלו וכבר ביסס את מרכז חייו עם משפחתו בטריטוריה שלו, יש קושי גדול, לעזוב כך סתם הכל ולהעתיק את מקום המגורים לכן אני קורא לתקופה הזו הגיל השווה – לזה היא מיועדת, להגשמת כל אותם חלומות שלא התאפשרו לי בגיל צעיר יותר, או בתקופה אחרת. מה הסיבה שעכשיו לא אחייה את החיים שתמיד חלמתי לחיות , מה מונע ממני, חוץ מתירוצים מה עכשיו? לא הגיע הזמן שלי? לא עזרתי כל החיים מספיק ? אם לא עכשיו אז מתי ???

 היופי הוא גם שגיל 65 היום, הוא גיל נפלא. אנשים עדיין צעירים בנפשם וברוחם, פעילים מאוד פיזית.

 לפני כשנתיים קיבלתי את שיחת הטלפון הבאה ואו ירון, איזה אושר סוף סוף אני יושבת בסלון של הדירה החדשה יש לי עוד כמה ארגזים לפרוק, אבל למי אכפת אני על הכורסא, בסלון - בדירה החדשה. לא האמנתי שזה יקרה. אין סיכוי שהייתי עושה את זה לבד, אין סיכוי שזה היה קורה בלעדיך.

כפי שציינתי קודם לכן, היום נדבר ונעסוק באחת מהשאלות המהותיות של החיים שלאחר הפרישה מהעבודה, איך ומה נכון לעשות? על ההבנה שעצם העובדה שמפסיקים לעבוד ופורשים מהעבודה, לא אומרת שצריך לפרוש מהחיים. אילו שיטות קיימות כדי לחיות חיים מלאי משמעות בתקופה היפה ביותר בחיים.

 יחד עם גילה, בשנה שחלפה, עם כל הקשיים והאתגרים, יצא לי ללוות עוד 18 לקוחות במעבר מגורים, בין אם ברכישת נכס, או מעבר לדיור לגיל השלישי. באופן כללי אני בכלל לא אוהב את המונח הזה "הגיל ה"3, אני מעדיף – הגיל השווה – כי זו התקופה שצריכה להיות השווה ביותר בחיים רק אם נכוון לשם.

 מעל ל20 שנה שאני בתחום הפיננסים וניהול סיכונים מתוכן ב8 השנים האחרונות מתכנן פיננסי ופרישה מוסמך מתכנן פיננסי הוא מקצוע יחסית חדש בישראל ובכל פעם שהיו שואלים אותי מה זה, הייתי מתקשה להסביר, או לענות במשפט אחד מה בעצם אני עושה.

 בכל פעם שהיו באים אלי אנשים שאטפל להם בניירת למס הכנסה, במיסוי הפרישה עצמו... הייתי מנסה לשכנע שזו לא הדרך הנכונה ולא זה מה שהם באמת צריכים ואומר, "אם רק בשביל הגעת, אז אין סיכוי שתגיע לתוצאות אופטימליות ואין טעם שנתקדם..."

 לאחרונה שמתי לב שאני מקבל טלפונים מאנשים שמבקשים ממני משהו אחר, הם כבר לא מבקשים שאטפל להם בפרישה. או יותר נכון בצד הטכני של הפרישה. במיסוי, בניירת בפס ייצור של השחור לבן. הם מבקשים שאטפל להם בחיים... בחיים שהם היו רוצים שיהיו להם. בעיקר כי הם קיבלו המלצות מחברים שלהם שלא האמינו שאפשר לעשות את כל הדברים שהם עשו, כל אחד והחלום שלו.

 יש מונח בכלכלה שנקרא ROI – return on investment ההחזר על ההשקעה – ROI בודק כמה החזרתי, או הרווחתי על ההשקעה הראשונית שלי, או על הקרן שהפקדתי. נניח שאם השקעתי 1000שח לפני 3 שנים והיום יש לי 1500שח, אז הROI שלי הוא 50%.

 רוב היועצים והמתכננים המסורתיים מתעסקים בעיקר במספרים ובכסף ומייצרים פתרונות סטנדרטיים חד פעמיים.

 ואנחנו בROL return on life – החזר ההשקעה לחיים... אצלנו במקום לשים את הכסף במרכז החיים, שמים את המיקוד בחיים. תשאלו את עצמכם האם אתם במרדף החיים בשביל כסף, או שהכסף משיג את החיים שאתם רוצים ב-שיא אנו מתמקדים קודם כל בחיים ומשקיעים את מירב הזמן בכדי להבין את יעדי חייו של כל אחד ואת ערכיהם.

הפרישה שלך תהיה ייחודית כמוך. נסיעות, ספורט, תחביבים ... אף אחד לא ישלב פעילויות כאלה ואחרות באותו אופן כמוך. וכך גם צריכה להיות תכנית הפרישה שלך – ייחודית . הרי לאף אחד אין בדיוק את אותן תכניות פרישה, שיקולי מס וסדרי עדיפויות כמוך. זו הסיבה שכל אחד צריך התאמה אישית בכדי לספק הכנסה קבועה כאשר המשכורת נעצרת.

 אנו מזהים רצונות אישיים ומוצאים פתרונות ייחודיים ממקום של העצמה ומעוררי השראה. אנו מקשיבים קשב רב ומעריכים לעומק את רצון הלקוחות בזמן הייעוץ שלנו.

 לפני שבוע ישבתי עם זוג שהתחיל אצלי בתכנון לפני 3 שנים. הם היו בגילאי ה50 +. היה זה תכנון התחלתי בו בדקנו האם יוכלו להגשים את כל מטרותיהם לצד פרישה בכבוד ושמירה על רמת החיים אליה התרגלו. יש להם 3 ילדים שטרם התחתנו והם רוצים לעזור להם בדירה, בחתונה, ל2 מהם גם בלימודים (לא שלשלישי הם לא רוצים לעזור, הוא פשוט כבר סיים תואר 2), חושבים לשפץ את הבית ב3 השנים הקרובות, להחליף את אחד הרכבים, חופשות ועוד מספר יעדים לאחר שנתיים בתהליך, פתאום התחילו להתבהר דברים, העתיד נראה בטוח יותר, בהיר יותר ואז גם המטרות והחלומות שהיו ניראים רחוקים מהגשמה התחילו לקבל צורה ותבנית. ואם מה שביקשנו עד עכשיו אפשרי, אז למה שלא לחלום יותר בגדול? למה לא לנסות, למה לא לבקש?

 בפגישה האחרונה לפני 3 חודשים, השתנו התכניות, פתאום עכשיו כשרואים שאפשר, אז למה לא, החיים שלהם קיבלו תובנות חדשות ותפנית. ונכון להיום סיימנו את בניית התכנית והאסטרטגיה להגשמת פרישה מוקדמת בגיל 60 רכישת בית ביוון ומעבר לשם. (כמובן שביררנו על תנאי המחייה, המיסוי, הכלכלה, מערכת הבריאות ועוד) גם יש להם זוג חברים שכבר גר שם כמה שנים וזה עוד פוש לממש את התכנית.

 במקרה של גילה, כמו עם הרבה לקוחות אחרים שמגיעים אלי עם ציפייה לרדת ברמת החיים, אצלה כמו אצל אחרים, ידעתי שזה אפשרי. אין זה אומר שזה לא מורכב ומאתגר, זה לא אומר שזה לא מצריך עבודה רבה ומאומצת, ליווי אישי ומתמשך, עליות ומורדות. אבל הניסיון הרב, הזמן והידע שצברתי עם השנים מאפשר לי לאבחן תוך מספר רגעים אם אפשר או לא. 

באופן מפתיע, כמעט תמיד אפשר, כל אחר מתאים את החלומות שלו ואת סגנון החיים שלו למה שהתרגל. פשוט אין לו את הידע והכלים לבחון את האפשרויות שזה ימשיך להתקיים ולאפשר לזה לקרות. רבים מגיעים מראש עם וויתורים. החכמה היא להקשיב לבין השורות, לסיפורים, למסר שהלקוח מרגיש ומעביר.

 אני זוכר פגישה עם לקוח שתוך כל דבריו, אמר משפט אחד בשקט ובעצב שהוא יודע שהוא יצטרך להפסיק לחסוך לשלושת נכדיו כדי להמשיך לקיים את עצמו. באותו רגע לא עניתי לו, אבל משימת העל שלי הייתה לבנות לו תכנית שתיתן לו את כל מה שירצה לחייו ובתוך כך גם להמשיך לחסוך לנכדיו. 

בפגישה אחרת, זוג שפרשו וחששו מאוד מהחלטה על החלפת רכב. ראו בכך הוצאה עודפת  ובעדיפות נמוכה לאור זרם ההכנסות שצפוי להם. בשני המקרים, לאחר הפגישה השנייה, היא הפגישה להצגת התכנית מה שהביא את החיוך לפניהם הוא שהם קיבלו את האפשרות לקיים את הדברים הקטנים האלו שהם בעצם עם המשמעות הגדולה עבורם. הסבא שקיבל את הבשורה שאין שום בעיה להמשיך לחסוך לנכדיו והזוג שהלך בסוף הפגישה לסוכנות הרכב לקנות חדש.

 אין ספק שהכסף והמספרים הם חשובים, אך הם לא העיקר החכמה היא להוריד את העיניים מהמספרים ולהטות את האוזניים לסיפורים. 

אצל גילה, לקנות את הדירה היה אפשרי, אך גם להישאר באותה רמת החיים ולא לוותר על הטיולים והחופשות, החלפת הרכב, ההצגות וההופעות שפעם בשבועיים חייב לנשמה  שמי חשב או חישב את זה שהקורונה תעצור לנו הכל...זה היה מאתגר ומורכב ואותה קורונה בשיאה כמעט וטרפה את כל הקלפים.

 אז למה בעיניה כי אנו חייבים לכם לראות את התכנית, לתת לכם לדמיין איך ייראו החיים שאתם רוצים לחיות, כמה שיותר מוחשי. ככה מתחברים לתכנית וחותרים להגשמתה. בפסיכולוגיה קוראים לזה ויזואליזציה.

 איך זה עובד? 

אחת מהדרכים המועדפות עלינו היא שיטת הקלפים.

 בפגישת ההיכרות, איפיון ואבחון הצרכים  ניתן לכם  8 "כרטיסי עדיפות" שנועדו לעזור לך לחשוב מה אתה רוצה מחיי הפרישה.

 לאחר סקירת הכרטיסים עם המתכנן הפיננסי שלך, אתה בוחר את 3 הראשונים בסדר העדיפויות שלכם. לדוגמא, יתכן שתגלה שהמשפחה, המורשת שלך וביתך חשובים לך ביותר בפנסיה.

  תהליך זה עוזר לך להבין את יעדיך וסדרי העדיפויות שלך ומעניק למתכנן הפיננסי שלך תובנות לבניית תוכנית הפרישה הייחודית שלך!

 הקלפים למעשה מכסים מגוון נושאים מהחיים ומחלקים אותם ל8 קטגוריות עיקריות תוך שהם כוללים שאלות שיעוררו מחשבה: 

 בואו נראה מה יש על 8 הקלפים או הכרטיסיות?

  • 1 מִשׁפָּחָה: מה התפקיד שלי במשפחה? האם אני רוצה לתמוך בילדים? בנכדים, עבור מה? וכמה?
  • 2 בְּרִיאוּת: מה אתם יכולים לעשות כדי לשמור על מצב בריאותכם? אם יהיה שינוי במצב בריאותו שלי או של אחד מבני המשפחה, האם אנו ערוכים לזה?
  • 3 בית: איך הבית משפיע על איכות חיי? האם אני מתכנן לשפץ? או לעבור?
  • 4 סגנון חיים: מהם סוגי הפעילויות שימשיכו לספק לי משמעות, מטרה והנאה ?
  • 5 מוֹרֶשֶׁת: איך אני יכול לנצל את הזמן, הידע, המשאבים והאנרגיה שלי כדי לעזור למשפחה שלי ולתרום לדברים שחשובים לי.
  • 6 נפש ורוח: כיצד תוכלו להתאים את התוכניות העתידיות שלכם להשגת מטרות וחלומות רבים שיש להם משמעות עבורכם.
  • 7 עֲבוֹדָה: אולי תרצו להמשיך לעבוד באותה העבודה, אולי לשנות תפקיד ותעסוקה? להתנדב ולתרום עם כל הידע שצברת?
  • 8 העסקים שלך: האם אני יכול לצאת מהעסק שלי בתחושת ביטחון שהשנים העתידיות שלי ממומנות בצורה בטוחה ושהעסק שלי ימשיך לפרוח?

לסיכום בעולם המנטורינג והליווי האישי משתמשים באסטרטגיה של לראות את הסוף מראש, לראות איך הדבר שאני מקווה להשיג, כבר אצלי, שכבר השגתי אותו. 

אז דבר ראשון כדי שמה שאני רוצה יקרה, קודם כל אני חולם אותו, דבר שני מתכנן אותו ואיך זה יקרה ושלישי ואחרון פשוט לעשות מה שצריך ומה שהתכנית דורשת, כדי להגשים אותו. 

אצלנו, מעבר להעצמה יש גם את כל הכלים שנחוצים לכם לגרום לזה לקרות.

 אז היום כששואלים אותי מה זה מתכנן פיננסי – אני עונה שאני עוזר לאנשים לעצב ולהגשים את החיים שהם רוצים לחיות.

 אז אם גם אתם חולמים על חיים וחושבים שזה לא יכול לקרות, או סתם לא בטוחים שאפשר, או שאתם מכירים אנשים לקראת פרישה וחשוב להם לשמוע את הדברים הללו, אתם מוזמנים לשתף ולהגיע לבחור לכם עתיד.

 אז עד הפעם הבאה שיהיה לנו שבוע נפלא, מלא בהגשמה

 ותבחרו לחיות בשיא

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.